"Coś, czego jeszcze nie było..."

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2021 13:00
W 1909 roku na łamach dziennika "Le Figaro" włoski pisarz Filippo Tommaso Marinetti publikuje Manifest Futurystyczny, zaś cztery lata później, w 1913 roku, Luigi Russolo tworzy jeden z najbardziej wpływowych na dwudziestowieczną estetykę muzyki tekstów - "Sztukę hałasów".
Fragment Risveglio di una Citta Luigiego Russola
Fragment "Risveglio di una Citta" Luigiego RussolaFoto: Shutterstock/Claudio Divizia

Posłuchaj
117:45 2021_02_27 10_00_00_PR2_Upior_w_Eterze.mp3 Futuryzm w muzyce (Upiór w eterze/ Dwójka)

Zobacz wideo:

W tekście tym Russolo opisuje "mechaniczną orkiestrę" złożoną z różnych generatorów dźwięku. Ululatori, Rombatoti, Crepitatori, Strapicciatori, Scppitori, Ronzatori, Gorgogliatori, Sibliatori - to nazwy niektórych z nich. W szerokim znaczeniu znane są one jako "intonarumori” - w swobodnym tłumaczeniu na język polskie - "hałaśniki".

Pierwszy koncert przy ich wykorzystaniu futuryści dali w 1914 roku. Ich idee miały wpływ na całą muzykę dwudziestego stulecia. Między innymi na kompozytorów takich jak Strawiński, Prokofjew, Arthur Honegger, George Antheil, Edgar Varèse, Stockhausen i John Cage.

***

Tytuł audycji: Upiór w eterze - Waldemar Malicki Show

Prowadził: Waldemar Malicki

Data emisji: 27.02.2021

Godzina emisji: 10.00

Czytaj także

Święto wiosny i inne muzyczne kolory

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2018 06:00
Zapraszamy do wysłuchania wiosennego wydania "Wieczoru płytowego". 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Igor Strawiński - od romantyzmu do XX wiecznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2022 05:35
17 czerwca 1882 roku w Oranienbaumie pod Petersburgiem urodził się jeden z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku - Igor Strawiński. Był Rosjaninem o polskich korzeniach, jednym z głównych przedstawicieli modernizmu muzycznego.
rozwiń zwiń