Kirke Karja: lubię to, co niejasne

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2023 07:00
Gościem "Rozmów improwizowanych" była Kirke Karja - klasycznie wykształcona estońska pianistka, która kocha Ligetiego i Góreckiego, ale zajmuje się jazzem i muzyką improwizowaną.
Kirke Karja
Kirke KarjaFoto: Rene Jakobson

Wykonując utwory Paula Hindemitha, przeplata fugi i preludia swoimi improwizacjami – co najlepiej obrazuje artystyczne pole działania Kirke Karji. Ambitne i złożone przedsięwzięcia nie przeszkadzały jej nagrywać pod szyldem Captain Kirke and the Klingons. Była też kandydatką do krajowego parlamentu i prezeską Estońskiej Federacji Jazzowej.

Aktywizm i apetyt na życie Kirke Karji nie mają granic, podobnie jak jej wyobraźnia i możliwości szybkiego, ostrego umysłu: "Oczywiście posługuję się matematyką – mówi pianistka – na przykład kiedy gramy jakiś rytm, ale z każdym kolejnym akordem wartość metrum zwiększa się o jeden. Z tego pomysłu można z kolei wyprowadzić inne, choćby zmianę metrum nie 1, 2, 3… tylko 1-10, 2-9, 3-8 i tak dalej. Bardzo inspiruje mnie muzyka Oliviera Messiaena, pełna dziwnych i interesujących rytmów – palindromów i tego typu rzeczy. Kiedy byłam młodsza, często klaskałam, słuchając muzyki, żeby wyrwać się z monotonnego 4/4".

W trio Karja/Renard/Wandinger artystka wystąpiła na niedawnym festiwalu Jazz Art w Katowicach oraz (w powiększonym składzie) na Jazzkaar w Tallinie – i tam właśnie, na rodzinnej ziemi, rozmawialiśmy z pianistką o konstrukcji utworów z płyty "The Wrong Needle", korzyściach z angażowania się w politykę i okresie, kiedy była "najgorszym pianistą jazzowym w pokoju".


Posłuchaj
117:50 2023_05_17 23_00_21_PR2_Nocna_Strefa.mp3 Rozmowa z estońską pianistką Kirke Karją (Nocna strefa/Dwójka) 

W dziale z nowościami nie opuścił nas duch muzyki współczesnej i eksperymentu. Słuchaliśmy, jak zinterpretował "Sztukę fugi" Jana Sebastiana Bacha gitarzysta Noël Akchoté. Sięgneliśmy po trzecionurtowy album "Jazz for Mr Ives, Jazz for Mr Serocki" Bydgoskiego Kolektywu Kompozytorskiego (Rafał Gorzycki/Mikołaj Sarad/Bartłomiej Chmara). Słowo zabrzmiało głosem samego Mirona Białoszewskiego wraz z dźwiękami trąbki Artura Majewskiego i gitary basowej Rafała Mazura.

Dla równowagi dyskutowaliśmy o nowym albumie Colina Stetsona "When We Were That What Wept for the Sea", sięgnęliśmy też po rewelacyjną płytę "Geography and geometry" grupy Ove i "The Mexico City Experiment" z wytwórni Ropeadope. Na emisję zasługują też "Kryo" kolońskiego trębacza Pablo Gīwa i wiolonczelistki Mariel Roberts oraz fenomenalny album "Harvesters" Rempis Percussion Quartet.

***

Tytuł audycji: Rozmowy improwizowane w cyklu Nocna strefa

Prowadzili: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Gość: Kirke Karja (pianistka)

Data emisji: 17.05.2023

Godz. emisji: 23.00

pg

Czytaj także

Kateryna Ziabliuk o "Pieśni lasu", wibracji miast i miłości do ziemi

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2022 07:00
Z pochodzącą z Kijowa pianistką Kateryną Ziabliuk rozmawialiśmy w audycji m.in. o programie "Pieśń lasu" – wydanym już dwukrotnie w różnych wersjach – z muzyką do tekstu słynnego dramatu Łesi Ukrainki z 1912 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aki Takase: obecność to wielki dar

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2023 00:55
Jedna z najwybitniejszych europejskich pianistek improwizujących jest… Japonką. Po tym zdaniu osoby zainteresowane free jazzem już wiedzą, kogo gościliśmy w tym wydaniu "Rozmów improwizowanych": przed Państwem – Aki Takase! 
rozwiń zwiń