Up To Date Festival 2026 to międzynarodowy festiwal muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, który odbędzie się 28-30 maja 2026 roku w Białymstoku, w przestrzeniach plenerowych i miejskich. Od 17 lat wydarzenie współtworzy i rozwija lokalną scenę, zapraszając do miasta najciekawszych artystów i artystki współczesnej elektroniki z Polski i świata.
Festiwal odbywa się w różnych lokalizacjach, przybliżając zarówno mieszkańcom Białegostoku, jak i osobom przyjezdnym różnorodne, często na co dzień niedostępne przestrzenie, które na kilka dni zamieniają się w miejsca spotkań z muzyką i ludźmi, otwartymi na innych i połączonymi wspólną pasją do dźwięku.
Główną lokalizacją Up To Date Festival 2026 jest Park Lubomirskich, znany również jako Park Dojlidy, czyli zabytkowy park krajobrazowy założony w połowie XIX wieku. Imponujący starodrzew oraz klasycystyczny pałac tworzą tu wyjątkowe, naturalne tło dla wydarzeń festiwalowych. W dniach 29-30 maja ten zielony obszar wypełni się muzyką z różnych stron świata, a park na dwa dni zamieni się w otwartą, tętniącą życiem przestrzeń spotkań, tańca i wspólnego doświadczania dźwięku. Powstaną tu dwie festiwalowe sceny, Music is Everything oraz FOMO_, z których każda posiada własny charakter, estetykę i filozofię.
Dwie sceny Up To Date
Music is Everything to scena celebrująca swobodę, energię i radość wspólnego bycia - miejsce otwarte dla wszystkich, gdzie muzyka staje się impulsem do tańca, zabawy i spontanicznych spotkań. Program tej sceny obfitować będzie w hybrydowe eksperymenty na styku nowoczesnego dubstepu, ponadczasowego IDM-u oraz futurystycznego breakbeatu, uzupełnione o świeże interpretacje klubowego techno.
Z kolei FOMO_ to propozycja dla osób poszukujących głębszych i bardziej intensywnych doświadczeń dźwiękowych, od kontemplacyjnego, hipnotycznego techno po surowe, rytmiczne odmiany gatunku, skupione na pulsie i transie. Obie sceny wyróżniają się unikalną oprawą wizualną oraz najwyższej jakości nagłośnieniem, z którego festiwal znany jest od lat. Nie zabraknie również spotkań ambientowych w ramach Centralnych Salonów Ambientu, stanowiących przestrzeń dla bardziej intymnego i kontemplacyjnego obcowania z dźwiękiem.
Nietuzinkowe rytmy i basowa różnorodność
W pierwszym ogłoszeniu programu Up To Date Festival 2026 zdecydowanie królują nietuzinkowe rytmy i basowa różnorodność. Scenę Music is Everything przejmą absolutny pionier IDM-owego podwórka µ-Ziq, czyli Mike Paradinas, założyciel kultowej wytwórni Planet Mu, który zabierze publiczność w podróż przez muzyczne inspiracje z każdego zakątka elektroniki ostatnich 30 lat, oraz Verraco z Ameryki Południowej, przywożący zdekonstruowane, basowe rytmy dembow.
Z bliższej, bo zachodniej, granicy odwiedzą Białystok również Skee Mask, znany z innowacyjnych wydawnictw w wytwórni Ilian Tape, na festiwalu zaprezentuje nowe odcienie w swojej selekcji zaskakując białostocką publiczność oraz DJ Plant Texture (live). Ten drugi, choć przez ostatnią dekadę nie stronił od jungle’owych hybryd, coraz wyraźniej skłania się ku hipnotyzującemu techno, opartemu na powtarzalnych rytmach charakterystycznych dla berlińskiej sceny klubowej.
Nie zabraknie również rodzimych reprezentantów - shhron b2b Adnable, to spotkanie dwóch unikalnych perspektyw na muzykę klubową, której core stanowi szeroko pojęty bass. Łączy ich multigatunkowe podejście do selekcji oraz potrzeba ciągłego eksplorowanie świeżych brzmień.
FOMO_ wielowymiarowa platforma
FOMO_ to nie tylko scena na festiwalu Up To Date, lecz przede wszystkim wielowymiarowa platforma artystyczna, obejmująca wytwórnię muzyczną, serię podcastów oraz mobilną scenę, dającą przestrzeń wyrazu twórcom funkcjonującym poza głównym nurtem popularnej elektroniki. Podczas festiwalu FOMO_ pojawi się w dwóch odsłonach.
Jedną z nich będzie mobilna scena w formie ciężarówki z charakterystycznym czarnym kontenerem, która na dwa dni zaparkuje w Parku Lubomirskich. To kuratorska gratka dla fanów awangardowych brzmień głębokiego techno, która w 2026 roku wyraźniej skłoni się ku klasycznemu rytmowi 4×4.
Za sterami kontenera staną reprezentanci i reprezentantki tego, co we współczesnej muzyce techno najciekawsze i najbardziej bezkompromisowe. Po raz pierwszy na festiwalu wystąpi lokalny artysta Mateusz Grzybowski (live). Na tej scenie usłyszymy również Objekta, który zbudował reputację jednego z najbardziej elektryzujących DJ-ów swojego pokolenia. Jego sety są jednocześnie dzikie i precyzyjne, oparte na technice, intuicji i bezpośrednim kontakcie z publicznością, swobodnie przekraczając granice gatunków i tempa w poszukiwaniu nieprzewidywalnej, żywej energii parkietu. Zaś Laura MRLS, specjalizująca się w ciężkich, syntezatorowych brzmieniach bezkompromisowego techno, zabierze publiczność w inny wymiar, a duet Aerae b2b Presha, łączący modularne syntezatory z potężnymi, breakbeatowymi rytmami, poniesie słuchaczy w energetyczny trans.
Z kolei w festiwalowy czwartek, 28 maja, FOMO_ zagości w przestrzeniach Galerii Arsenał Elektrownia jako kompleksowe wydarzenie wizualno-dźwiękowe pod nazwą INTO THE FOMO_. Pierwszą odsłoną programu będzie Paul Jebanasam (live), artysta poruszający się w poetyckich, gęstych strukturach teksturalnego noise’u.
Centralny Salon Ambientu - tego nie może zabraknąć
Nie byłoby Up To Date Festival bez Centralnego Salonu Ambientu, który w tym roku po raz pierwszy zagości w industrialnych przestrzeniach Galerii Arsenał Elektrownia. Pierwszą artystką, którą usłyszymy podczas tych kultowych, kontemplacyjnych wydarzeń, będzie Martina Bertoni - berlińska eksperymentalna wiolonczelistka i kompozytorka.
Up To Date Festival to nie tylko wydarzenia muzyczne, lecz spójnie zaprojektowane doświadczenie, które - jak podkreślały recenzje ostatnich edycji - wyróżnia się wyjątkową dbałością o brzmienie, przestrzeń i atmosferę. To festiwal, w którym muzyki się nie tylko słucha, ale którego się doświadcza: w ruchu, w skupieniu i we wspólnocie.
***
mat.pras./pj