Trening dla tancerzy - zwiększa świadomość ciała i poprawia równowagę

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2021 17:30
Specjalny zestaw ćwiczeń dla tancerzy ma polepszyć ich umiejętności taneczne i pomóc poznać podstawy kontroli własnego ciała. Sprawdzamy, na czym polega.
Zumba (zdj. ilustracyjne)
Zumba (zdj. ilustracyjne)Foto: Ajan Alen/Shutterstock.com

kobiety fitness 1200.jpg
Pilates. Zrób sobie balet w domu

- Moja dziewczyna jest tancerką i zacząłem trenować najpierw z nią, a potem z innymi tancerzami. Po kilku treningach zauważyłem, że dzięki tym ćwiczeniom mają korzyści takie, że lepiej kontrolują swoje ciało na treningu tanecznym. Są w stanie lepiej je wyczuć i zrozumieć, zauważają też, że taki trening na siłowni ma realne przełożenie później w tańcu - mówi autor treningu Kacper Rzeszowski. 


Posłuchaj
12:12 Czwórka/4 Bieg - trening dla tancerzy 12.03. 2021.mp3 O treningu dla tancerzy rozmawiamy z trenerem Kacprem Rzeszowskim (4 Bieg/Czwórka)

- Tancerze cały czas, jak wiadomo, pracują ze swoim ciałem i patrząc od stopy, nadgarstka, po głowę, muszą kontrolować ciało i myślę, że największy problem polega na tym, że nie wszyscy mają tą świadomość. Wielu z nich nikt nie nauczył jak pracować stopą, żeby stać stabilniej, jak napiąć mięśnie brzucha, nie wytłumaczył po co są te wszystkie mięśnie w ciele i jak ich odpowiednio używać - mówi trener. - Myślę, że to jest podstawowy problem, że poza samym treningiem tanecznym nie działają dodatkowo ze swoim ciałem. Jednym z problemów, z którymi się spotykam u tancerzy, jest ograniczona mobilność w odcinku piersiowym.

Dagmara Wawrzyniak_Czwórka Polskie Radio 1200.jpg
Dagmara Wawrzyniak i jej Cardiomasakra. "Zrób sobie figurę sarenki"

Posłuchaj także:

Często na scenie widzimy uśmiechniętych tancerzy, jednak po zejściu z niej, jak mówi specjalista, mogą im towarzyszyć różnego rodzaju dolegliwości, bóle łydek i stawów kolanowych. Czasami pojawiają się większe ograniczenia, więc istotne jest połączenie treningu oporowego i wytrzymałościowego z tańcem. 

Jak taki trening może wyglądać? - Na początek kilka minut ćwiczeń mobilizujących, otwierających zakresy w naszym ciele, następnie przeszedłbym do rozbicia mięśni stóp, z racji tego, że tancerz głównie nimi operuje, te mięśnie w nogach są często bardzo pospinane albo nieaktywne. Skupiłbym się też na rozbiciu mięśni brzucha, dorzuciłbym coś na pracę łopatek - podpowiada trener.

Posłuchaj także:

Niektórzy tancerze mogą się obawiać przyrostu tkanki mięśniowej. - Sam trening siłowy nie musi oznaczać, że od razu będziemy ogromni i sztywni. Dobrze użyta siłownia i trening może nam pomóc zdecydowanie polepszyć sylwetkę oraz skoncentrować się na bezpiecznych zakresach ruchów - tłumaczy gość Czwórki.

Jak mówi trener, tancerze doceniają zaproponowany trening. - Są zadowoleni, począwszy od tego, że zwiększyła się ich świadomość ciała, po to, że są wytrzymalsi w swoich treningach tanecznych, że lepiej rozumieją swoje ciało i rozumieją, jak efektywniej go używać. Są w stanie dłużej wytrzymać cięższe pozycje - opowiada Kacper Rzeszowski. - Zdecydowanie często zwiększa się ruchomość odcinka piersiowego oraz praca łopatek, także jak najbardziej te aspekty są na plus.


***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Gość: Kacper Rzeszowski (trener)

Data emisji: 12.03.2021

Godzina emisji: 16.17

aw

Czytaj także

Trening pod chmurką. Strój to podstawa

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2020 19:00
- Nie ma złej pogody, są tylko złe ubrania na trening - przekonuje Piotr Galus. Autor audycji "4 bieg" z zaproszonymi sportowcami oraz trenerami przygotował niezbędnik dla tych, którzy jesienią i zimą chcą ćwiczyć w plenerze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pandemię czujemy w kościach. Jak zadbać o kręgosłup?

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2021 19:00
W czasie pandemii zamieniliśmy firmowe biurka na stoły i kuchenne blaty, by pracować i uczyć się w domu. Po roku home office'u część z nas zaczyna odczuwać w różnych odcinkach kręgosłupa dyskomfort, a nawet ból.
rozwiń zwiń