Stres i presja w pracy - bodziec do działania czy kłoda pod nogi?

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2018 14:47
- Nadmierna długość trwania stresu i pewien stopień niedostymulowania w pracy powodują dystres, czyli stres negatywny. Na szczęście granica między nim, a eustresem, czyli mobilizają, nie jest tak cienka, łatwą ją rozpoznać - mówiła dr Anna Kieszkowska-Grudny, psychoterapeutka. 
Audio
  • Jak reagować na nadmierny stres w pracy i w życiu? (Strefa Prywatna/Czwórka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/alphaspirit

U menadżera stres objawia się nie tylko nerwowością, ale także obniżonym poziomem koncentracji. To bardzo niebezpieczne, wówczas zbawienna jest sieć kontaktów, o ile jest wspierającą  dr Anna Kieszkowska-Grudny

Już ponad 100 lat temu Robert Yerkes i John Dodson z Uniwersytetu Harvarda przeprowadzili badania, z których wynikało, że do pewnego momentu stres zwiększa nasze możliwości, a potem staje się wrogiem naszej wydajności. Dla menedżera istotne jest, by dostrzec punkt kulminacyjny i zapobiec spadkowi efektywności. - Stres mobilizujący, czyli eustres, to optymalny poziom pobudzenia, który sprawia, że wykonujemy nasze zadania w najlepszym czasie i z najlepszą efektywnością. Każdy ma swoją subiektywną skalę, nie ma systemu, według którego moglibyśmy ją mierzyć obiektywnie - tłumaczyła dr Anna Kieszkowska-Grudny. - To prawo Yerkesa-Dodsona, według którego podczas eustresu potrafimy doskonale rozpoznać swoje zasoby wewnętrzne i zewnętrzne, a wyzwania przed którymi stoimy, jawią nam się jako osiągalne.

Sposobem na stres jest wyobrażenie sobie przełożonego, egzaminatora, w mniej formalnych warunkach, np. w slipkach. To "odczarowanie" tego człowieka z powagi dr Anna Kieszkowska-Grudny

Jak rozpoznać symptomy złego stresu i nie dopuścić do jego eskalacji? Jak ważna w redukowaniu poziomu stresu jest nasza sieć kontaktów? Jak chroniczny stres w życiu menadżera wpływa na jego psychikę i zarządzanie zespołem? Co zrobić by uniknąć wypalenia zawodowego? O tym w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: "Strefa prywatna"

Prowadzi: Kuba Jamrozek

Materiał przygotował: Michał Piwowarek

Gość: dr Anna Kieszkowska-Grudny (psychoterapeutka, trenerka biznesu, inicjatorka studiów Akademia Przywództwa Kobiet LiderShe w Akademii Leona Koźmińskiego)

Data emisji: 28.06.2018

Godzina emisji: 20.08

kd/pj

Czytaj także

Życie pod presją. Jak uwolnić się od wewnętrznej blokady?

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2018 07:00
- Życie pod presją, w skrajności, może nawet niszczyć i uniemożliwiać funkcjonowanie. Osobiście staram się tej presji unikać, ale w życiu jest tak, że trudno to zrobić - mówi Paulina Boruc. - Presja jest, ale ważne jest to, jak sobie z nią radzimy - dodaje Stefan Stawicki.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Brak umiejętności skupienia - "codzienność wielu pootwieranych procesów"

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2018 13:00
Cal Newport to autor książki "Deep Work", poświęconej budowaniu stanu skupionej pracy. Pracy głębokiej przeciwstawia pracę płytką, czyli coś, co można łatwo powtórzyć. Dlaczego warto trenować pamięć i jakie efekty można osiągnąć dzieki takim ćwiczeniom?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Recepta na życiowy sukces. Kiedy współpracować, kiedy podnieść rękawicę?

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2018 12:18
Niektórzy twierdzą, że ludzie są z natury skłonni do rywalizacji, a dbałość o własny interes jest najlepszym sposobem, w jaki można wyprzedzić konkurentów. Inni zaś uważają, że ludzie są stworzeni do współpracy i odnoszą największe sukcesy, kiedy współdziałają z bliźnimi. Czy prawda jak zwykle leży pośrodku?
rozwiń zwiń