Techno Rzeczpospolita. "Trainspotting" na deskach teatru

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2021 14:30
Studenci IV roku Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu przygotowali spektakl dyplomowy o polskiej scenie techno. - Opowiadamy o wspólnym doświadczeniu, którego podstawą jest muzyka elektroniczna, ale robimy to z innej perspektywy. Kultura klubowa w Polsce kształtowała się w czasie transformacji. Byliśmy na początku tworzenia się kapitalizmu, a teraz jesteśmy w kryzysie tego ustroju - opowiada reżyser Marcin Liber.
Techno Rzeczpospolita, reż. Marcin Liber
"Techno Rzeczpospolita”, reż. Marcin LiberFoto: Filip Wierzbicki

Teaser "Techno Rzeczpospolita", reż. Marcin Liber / Emilia Gumańska / Okime Emiko

Taniec - zryw wspólnotowy


Posłuchaj także
Muzyka elektroniczna 1200.jpg
"30 lat polskiej sceny techno" - wspomnienia, sentymenty i trochę narzekania

Tekst sztuki "Techno Rzeczpospolita”, którego autorką jest Magdalena Koryntczyk, powstał na podstawie książki "30 lat polskiej sceny techno" pod redakcją Radosława Tereszczuka, Łukasza Krajewskiego i Artura Wojtczaka. - Książka ma ponad 800 stron, wiele wątków i wielu bohaterów i mieliśmy trochę problemów z selekcją zagadnień. Ale już od dawna interesuję się teatrem dokumentalnym, więc wiedziałem, że damy sobie radę - wspomina rozmówca Uli Kaczyńskiej. - Warstwę narracyjną tkaliśmy z Magdą z wypowiedzi poszczególnych osób, resztę dołożyli studenci. W spektaklu wykorzystujemy także ich historie i doświadczenia z czasów przed szkołą teatralną. 

Posłuchaj
54:11 2021_09_21 13_05_40_PR4_Muzyczny_Lunch.mp3 Reżyser Marcin Liber o spektaklu "Techno Rzeczpospolita" (Muzyczny Lunch/Czwórka) 

"Techno Rzeczpospolita”, reż. Marcin Liber "Techno Rzeczpospolita”, reż. Marcin Liber

Studenci bardzo zaangażowali się w pracę nad spektaklem i to oni ponieśli tę historię. Na próbach "przetańczyliśmy" wszystkie przeciwności losu. Celowo używam formy "my". Bo ja też tańczyłem z nimi, żeby zachęcić ich do niczym nieskrępowanej ekspresji Marcin Liber

Dzieci pokolenia "Trainspotting"

Jedną z inspiracji przy pracy nad spektaklem był film "Trainspotting" Danny'ego Boyla. - To bardzo ważna lektura w historii kultury klubowej i kultury popularnej czasów transformacji - wyjaśnia reżyser. - Okazuje się jednak, że tylko część aktorów "z marszu" znała ten obraz. Dla niektórych było to pierwsze spotkanie z filmem, którego bohaterowie mogli być rodzicami moich studentów. Młodzi adepci sztuki aktorskiej, z którymi pracowałem, głównie interesowali się teatrem i większość czasu spędzali w szkole, a nie na parkiecie. A bardziej z kulturą rave'u związani byli artyści, którzy pomagali mi ten spektakl robić - m.in. duet choreograficzno-performerski Hashimotowiksa w składzie Katarzyna Kulmińska i Paulina Jaksim oraz producent muzyczny Filip Kaniecki, czyli MNLS.

„30 lat polskiej sceny techno”

„30 lat polskiej sceny techno”

*** 

Tytuł audycji: Muzyczny lunch

Prowadzi: Ula Kaczyńska

Gość: Marcin Liber (reżyser)

Data emisji: 21.09.2021

Godzina emisji: 13.15

kul

Czytaj także

La Giang: idę ostro w stronę parkietu

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2020 10:00
Radek Krzyżanowski gra w zespole Kamp!, współtworzy także projekty We Draw A i Bezkres, a ostatnio, jako La Giang, zadebiutował w oficynie Roba Hesa. - Poczułem potrzebę zaspokojenia parkietowych potrzeb, poczułem zew tańca - śmieje się Radek Krzyżanowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sarapata: w elektronice ważne są dla nas wątki emocjonalne

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2021 13:00
- Pełne porozumienie muzyczne osiągnęliśmy z bratem mniej więcej na etapie liceum. Naszym "guilty pleasure" był Scooter, ale to Jon Hopkins przyczynił się do zdefiniowania brzmienia naszej muzyki - opowiada Michał Sarapata, połowa duetu Sarapata, mocnego debiutu na polskiej scenie elektronicznej.
rozwiń zwiń