X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Cukier już nie krzepi. Biała śmierć kryje się wszędzie

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2014 09:00
Kiedyś był synonimem zdrowia. Wystarczy przypomnieć słynne hasło reklamowe "Cukier krzepi", które wymyślił Melchior Wańkowicz. Jednak przez lata nasze podejście do cukru się zmieniło.
Audio
Cukier już nie krzepi. Biała śmierć kryje się wszędzie
Foto: GlowImages/EastNews

Światowa Organizacja Zdrowia wydała ostatnio rekomendacje dotyczące dziennego spożycia cukru. Zaleciła m.in. by jego dzienna dawka dla dorosłych oraz dzieci nie przekraczała  10 proc. wszystkich spożywanych kalorii.

W praktyce oznacza to nie więcej niż 25 gramów cukru, czyli ok. sześciu łyżeczek do herbaty. Tymczasem już np. w jednej puszce napoju gazowanego o pojemności 330 ml jest aż 40 gramów cukru. - Mamy coraz więcej dowodów na to, że istnieje bezpośredni związek między spożyciem cukru, a przyrostem masy ciała. A otyłość i nadwaga prowadzą do wielu poważnych chorób m.in. do nadciśnienia. Jeśli chcemy walczyć z przypadłościami to musimy zwracać większą uwagę na odżywianie - tłumaczył rzecznik WHO, Taric Jasarevic.

Całkowite wyeliminowanie cukru z diety nie jest jednak możliwe. Jesteśmy bowiem tak skonstruowani, że to, co słodsze, bardziej nam smakuje. Sięgamy po słodycze, bo cukier powoduje wzrost poziomu serotoniny szczęścia. Uzależnia, działa jak antydepresant. Poza tym cukier jest w każdym pokarmie. Nie zdajemy sobie sprawy, że bardzo słodkie jest np. pieczywo. Można to wyczuć np. podczas dłuższego przeżuwania kawałka kromki chleba.

Cukier kryje się w jedzeniu powszechnie uważanym za zdrowe, np. w płatkach śniadaniowych, które zawierają nawet do pięciu łyżeczek na porcję. Znajduje się też w owocowych jogurtach -  zwykle mają w sobie więcej cukru niż owoców. W kubeczku jogurtu może być nawet 9 łyżeczek cukru. Jego duże ilości są w białym ryżu, w słodzonych napojach, sokach i dżemach. Kilka łyżeczek można znaleźć w niewielkim batoniku.

Cukrowa bomba kryje się też w napojach. - Do soków, gdzie często na opakowaniach napisano "bez dodatku cukru" jest on dodany wcześniej. Nie przez producenta soku, ale przez producenta koncentratu - tłumaczyła doradca żywieniowy Gabriela Sławińska. Stosowany jest nawet w przetworach pomidorowych. Łyżeczkę cukru można znaleźć w stołowej łyżce ketchupu.

Nie musimy jednak rezygnować z osładzania sobie życia. Możemy stosować zamienniki cukru. Do najbardziej popularnych należy stewia. - Jest nawet o 300 razy słodsza od cukru, więc potrzeba jej w dużo mniejszej ilości by osiągnąć zamierzony smak - wyjaśniła Sławińska.

Jej zdaniem, należy używać tych zamienników, które oprócz tego że są słodkie zawierają też inne składniki np. miód, który ma w sobie dużo żelaza. Trzeba to jednak robić z głową, a na co dzień sprawdzać ile cukru jest w cukrze.

tj/kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czy wiemy co jemy?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2014 14:54
W poniedziałkowe popołudnie zapraszamy do Czwórki na rozmowę o zdrowym odżywianiu uczniów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dieta Intermittent Fasting: czy to działa?

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2014 12:00
Intermittent fasting to dieta polegająca na okresowej głodówce. Po okresie niejedzenia, w tzw. "oknie żywieniowym" możemy jednak spożywać to, co chcemy i w jakiej ilości chcemy. IF jest modna i pozwala na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów, ale… czy jest także zdrowa?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zumba budzi szybciej niż kawa

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2014 11:40
- Mobilizacja to pierwszy krok do sukcesu. Kiedy ćwiczenia wejdą nam w krew i poczujemy ich pierwsze efekty, dojdziemy do wniosku, że było warto - przekonuje Joanna Wesołowska, instruktorka zumby.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mężczyźni kochają burgery. A co ze zdrowiem?

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2014 19:00
Jest mecz, jest impreza - cieszą się panowie. I zasiadają do stołu zastawionego chipsami, piwem oraz pizzą. Jeden wieczór spędzony w męskim gronie może mieć wartość nawet 4000 kalorii. A co ze zdrowym odżywianiem?
rozwiń zwiń