Społeczna odpowiedzialność biznesu. Na czym polega w praktyce i dlaczego jest tak ważna?

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2024 21:45
Czy rozumienie tego pojęcia ulegało zmianie? Czy uniwersytety powinny być odpowiedzialne społecznie i co to właściwie znaczy? I jakich liderów powinny kształcić polskie uczelnie? O tym w "Eurece" rozmawialiśmy z rektorem Szkoły Głównej Handlowej - prof. Piotrem Wachowiakiem.
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Foto: Shutterstock
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu to w skrócie CSR. Skrótowiec pochodzi od angielskiego określenia Corporate Social Responsibility.
  • CSR to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami.
  • Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach. 

CSR to nie marketing

Jak podkreśla prof. Piotr Wachowiak, społecznej odpowiedzialności biznesu nie można mylić z marketingiem czy promocją. - To jest coś więcej niż marketing, to coś więcej niż promocja. Sołeczna odpowiedzialność biznesu to przede wszystkim działanie zgodne z wartościami, zgodne z prawem, działanie na rzecz społeczeństwa, środowiska. Działanie nie tylko nastawione na zysk, ale także na pewne korzyści dla pracowników, społeczeństwa czy lokalnej społeczności - wyjaśnia gość Jedynki. 

- Na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniło się podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu. Kiedyś była ona kojarzona tylko i wyłącznie z promocją, z działaniami promocyjnymi firmy, tworzono pierwsze raporty społeczne. (...) Teraz zmieniliśmy podejście do raportowania. To nie ma być laurka, tylko przestawienie rzeczywistości, a więc mocnych i słabych stron - dodaje. 

Większa świadomość wśród managerów 

Rozmówca Jakuba Domoradzkiego zwraca uwagę, że wzrasta świadomość wśród menadżerów, jeśli chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu. -  Coraz bardziej sobie uświadamiają, że jest ona bardzo istotna, ponieważ coraz większą wagę do tego przywiązują właściciele, klienci i potencjalni inwestorzy. Wymusza to więc, żeby przedsiębiorstwa zachowywały się w sposób społecznie odpowiedzialny i żeby podejmowały określone działania - tłumaczy profesor. 

Czy uczelnie kreują liderów? 

- Uczelnie nie kreują, a kształtują. Kształtuje, to znaczy, że wyposaża w pewną wiedzę, ale i umiejętności i kształtuje postawę. Natomiast wiedza jest zmienna, zmienia się w czasie. Najważniejsze jest, żebyśmy umieli poszukiwać tej wiedzy, analizować informacje, oceniać, czy te informacje są wiarygodne i czy nie formułować wniosków na podstawie tych posiadanych informacji - mówi prof. Piotr Wachowiak. - Bardzo ważna jest także umiejętność komunikacji, negocjacji, umiejętność pracy w zespołach. Ten cel, do którego my dążymy, do którego dąży każda organizacja, jest bardzo ważny, ale jeszcze ważniejsza jest droga, po której idziemy, żeby ten cel zrealizować. Bardzo ważne jest, żebyśmy na tej drodze np. jako menadżerowie nie zostali sami - wyjaśnia. 


Posłuchaj
20:02 Jedynka/Eureka - 17.04.mp3 Społeczna odpowiedzialność biznesu. Na czym polega w praktyce i dlaczego jest tak ważna? (Eureka/Jedynka)

 

Ponadto w audycji: 

Ten bohaterski zryw, będący częścią powstania kościuszkowskiego, rozpoczął się 230 lat temu: 17 kwietnia 1794 r. Symbolem walk o wyzwolenie polskiej stolicy spod rosyjskiej okupacji był szewc i radny miejski – Jan Kiliński, uważany za jednego z pierwszych bohaterów narodowych wywodzących się spoza szlachty.

W dniach 17 i 18 kwietnia 1794 w czasie insurekcji warszawskiej Jan Kiliński stanął na czele ludu. Kiedy drugiego dnia walk resztki armii rosyjskiej broniły się na ul. Miodowej, pospólstwo warszawskie pod dowództwem Kilińskiego zdobyło rosyjską ambasadę. Z piwnic budynku wypuszczono polskich więźniów politycznych.

Gościem "Eureki" był dr Jacek Konik, kierownik Działu Badawczo-Historycznego Muzeum Niepodległości.

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadził: Jakub Domoradzki

Goście: prof. Piotr Wachowiak (rektor SGH), dr Jacek Konik, kierownik Działu Badawczo-Historycznego Muzeum Niepodległości

Data emisji: 17.04.2024 r.

Godzina emisji: 19.30

ans/wmkor