Dla płaskiego brzucha zadbaj o kręgosłup

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2021 14:28
Pierwsze tygodnie 2021 roku wielu z nas upływają na ćwiczeniach, zgodnie z noworocznymi postanowieniami. Gdy, mimo setek wykonanych "brzuszków", nasz brzuch wcale nie maleje, warto zadbać o swój kręgosłup. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock/Albina Gavrilovic

Shutterstock rehabilitacja 1200.jpg
Dbajmy o stawy - aktywność fizyczna to klucz do ich zdrowia

Zdarza się, że uwydatniony brzuch jest wynikiem skrzywienia kręgosłupa, a często o tym zapominamy. W takim wypadku ćwiczenia na brzuch, szczególnie źle dobrane, mogą jedynie nasz problem powiększyć. - Wady postawy zawsze wpływają na to, jak wygląda cała sylwetka - mówi dr Patrycja Wachowska-Kelly z Medicover. - Najczęstsze z nich, o których sobie zdajemy sprawę, to skoliozy, czyli boczne skrzywienia kręgosłupa lub rzeczy, które są widoczne np. szpotawość kolan - wymienia. 


Posłuchaj
04:25 czwórka stacja nauka 19.01.2021.mp3 Jak zadbać o brzuch, dbając o kręgosłup - podpowiadają specjaliści (Stacja Nauka/Czwórka)

 

Uwydatniony brzuch, u osób, które dbają o dietę i regularnie ćwiczą, może mieć związek z wadą postawy. - Mogą mieć pogłębioną lordozę i wtedy ten wygląd brzucha nie będzie związany z kilogramami, ze źle dobranymi ćwiczeniami, a z nierozpoznaną wcześniej chorobą kręgosłupa - mówi lekarka. - Powinno się w pewnym momencie poddać diagnostyce. Prostym badaniem, które stwierdza, jak wygląda kręgosłup, jest badanie rentgenowskie - dodaje. 

Fizjoterapeuta, Michał Dachowski dodaje, że skoliozy boczne rzadko wpływają na wygląd naszego brzucha. Zupełnie inaczej jest z lordozą, która brzuch uwydatnia. - Tę wadę kręgosłupa można poprawić - zdradza. - Jednak jednym z gorszych ćwiczeń, w tym wypadku, są "brzuszki" - dodaje. 


Africa Studio Shutterstock kręgosłup ból plecy 1200.jpg
Pandemię czujemy w kościach. Jak zadbać o kręgosłup?

Zapomnij o "brzuszkach"

- Przy "brzuszkach" mięsień poprzeczny bardzo słabo działa. Nie ćwiczymy tych mięśni co trzeba - podpowiada fizjoterapeuta. - Przy tym ćwiczeniu zdarza się, że na brzuchu widzimy trójkąt, a to niedobrze. 

Michał Dachowski podpowiada, żeby przed ćwiczeniami zmierzyć obwód brzucha, następnie wykonać 30-40 "brzuszków" i ponowne zmierzenie obwodu. - Jeśli obwód się powiększył, to nie jest to dobra wiadomość - ocenia i poleca, by wybrać się do terapeuty i wspólnie dobrać bezpieczniejsze, efektywniejsze ćwiczenia antyrotacyjne. Specjalista podkreśla, że tu niezbędna jest diagnostyka. 


***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Data emisji: 19.01.202

Godzina emisji: 12.36

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Gluten. "Jeśli nie musisz, nie eliminuj, ale nie nadużywaj"

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2020 18:00
Gluten to po prostu białko. Takie, które występuje w produktach zbożowych. Nie jest trawiony przez osoby, które są na niego uczulone. Ale coraz więcej osób, które nie zmagają się z tą chorobą, również decyduje się przejść na dietę bezglutenową.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Domowe SPA. Bądź piękna w kwadrans

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2020 13:00
W kapciach i w dresie, ale za to z promienną cerą i błyszczącymi włosami - zachęcamy by tak powitać 2021 rok. Co więcej - wszystkie zabiegi pielęgnacyjne możesz wykonać w sylwestra. I to nie wychodząc z domu.
rozwiń zwiń