Jak rozwiązać problem zatarasowanych autami chodników i odkorkować miasta?

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2018 10:15
Zielone skwerki coraz częściej stają się - zwłaszcza jesienią i zimą - rozjeżdżonymi przez kierowców klepiskami. Kierowcy parkujący niezgodnie z przepisami to bolączka wielu miast w Polsce. 
Audio
  • Jak rozwiązać problem zakorkowanych miast i zastawionych autami chodników - dyskusja w studiu (Czat Czwórki/Czwórka)
Warszawa, ul. Świętokrzyska
Warszawa, ul. ŚwiętokrzyskaFoto: TJ/Portal

Ponad 4 i pół miliona Polaków posiada więcej niż jedno auto. Z jednej strony brakuje miejsc parkingowych, z drugiej - wciąż powstają nowe biurowce i apartamentowe, wciskane między gotowe budynki. To korkuje okolice, a kierowcy zastawiają autami chodniki, co utrudnia życie pieszym. 

Biuro Analiz Sejmowych pozytywnie zaopiniowało wniosek stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. Chodzi o całkowity zakaz parkowania na chodnikach i odholowywanie nieprawidłowo zaparkowanych aut. 

- Pomysł odholowywania aut zaparkowanych na chodnikach znany jest na całym świecie, nawet w filmach możemy go obserwować - mówi Kuba Bielak z Akademii Bezpiecznej Jazdy. - To nikogo nie dziwi, więc dlaczego ma dziwić u nas? - pyta retorycznie. 

Rozwój motoryzacji niesie ze sobą określone skutki i będzie coraz gorzej - będzie więcej samochodów, zakorkowane miasta - z tym trzeba walczyć. Kierowcom trzeba dać coś w zamian np. rowery, dobrą komunikację miejską Kuba Bielak

Czwórkowi goście zauważają, że w Polsce borykamy się z problemem nieprzestrzegania przepisów przez kierowców, nie pozostawiają regulaminowego 1,5 metra dla pieszych na chodniku. Podkreślają, że propozycja MJN dotyczy zmiany optyki, a nie całkowitego zakazu. - Dziś można parkować na chodniku, jeśli nie ma zakazu. W projekcie Miasto Jest Nasze proponowana jest zmiana: można stawać na chodniku, jeśli jest znak, który to dopuszcza. Czyli w praktyce, po wprowadzeniu zmiany w kodeksie, może się nic nie zmienić  - mówi Jędrzej Puzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. 

Funkcjonowanie bez samochodu w Warszawie jest całkiem możliwe. Przynajmniej jeśli chodzi o te codzienne dojazdy Jędrzej Puzyński

Eksperci zauważają, że potrzebna jest rozbudowa parkingów, proponują popularne na zachodzi parkingi modułowe i te nazywane "P&R" na obrzeżach dużych miast. Podkreślają też, że to już się dzieje w Warszawie. 

Czy strefy płatnego parkowania mogą rozwiązać problemy zakorkowanych centrów miast? Czy Polacy naznaczeni są egoizmem i nie rozumieją ekologii? M.in. o tym w rozmowie z "Czatu Czwórki". W audycji też młodszy aspirant Michał Gaweł z Komendy Głównej Policji przybliża aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące parkowania.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał: Ania Depczyńska

Goście: Jędrzej Puzyński (Zespół Doradców Gospodarczych TOR), Kuba Bielak (Akademia Bezpiecznej Jazdy)

Data emisji: 4.12.2018

Godzina emisji: 15.08

pj/kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 10:34
Preferencje w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie samochodów elektrycznych, bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami - to tylko niektóre z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Taxi kontra Uber - czy na rynku znajdzie się miejsce dla każdego?

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2018 16:20
Na polskim rynku przewozowym od jakiegoś czasu można skorzystać z usług przewoźników jak Taxify, Opti czy Uber. Przeciwnikami działalności tych firm są licencjonowali kierowcy, którzy uważają je za nieuczciwą konkurencję.
rozwiń zwiń