Prędkość - to ona zabija na polskich drogach

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2020 12:36
Rozpoczynają się konsultacje społeczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021/2024. Czy program sprawi, że kierowcy zdejmą nogę z gazu i przystosują prędkość do panujących warunków i przepisów?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Przemyslaw Szablowski/shutterstock

kobieta miasto spacer 1200.jpg
Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?

Pod względem liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym na drogach jesteśmy w czołówce statystyk. Kierowcy powinni być szczególnie ostrożni zwłaszcza o tej porze roku, gdy wcześnie zapada zmrok i często występują mgły.

- Pamiętajmy o tym, że sezon jesienny na drogach charakteryzuje się tym, że nawierzchnia inaczej współgra z naszym samochodem niż dotychczas. Zmienia się przyczepność opon do nawierzchni - mówi sierżant sztabowy Mariusz Kurczyk z Komendy Głównej Policji w rozmowie z Anną Depczyńską. - Na drogach występują mokre liście, mgły wpływają na wilgoć jezdni. W okresie jesienno-zimowym spada bezpieczeństwo pieszych.

Piesi są dużo bardziej narażeni na bycie osobą poszkodowaną w wypadku drogowym. - Powinni też sami zadbać o swoje bezpieczeństwo i stosować się do obowiązku posiadania elementów odblaskowych poza teren zabudowanym, ale w mieście też odblaski są pomocne - wyjaśnia policjant. 

W 2019 roku na polskich drogach zginęło prawie 800 pieszych. Przyczyną ponad 63 procent tych wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa na pasach. Jesteśmy w niechlubnej czołówce rankingu niezmotoryzowanych ofiar na drogach. 

Sierżant sztabowy Mariusz Kurczyk z Komendy Głównej Policji podkreśla też jak ważne jest zadbanie o stan techniczny pojazdu - wycieraczki i światła są szczególnie istotne o tej porze roku. 

Posłuchaj
20:15 czwórka czat czwórki 5.11.2020.mp3 O bezpieczeństwie na polskich drogach opowiadają eksperci (Czat Czwórki/Czwórka)

 

mechanik1200.jpg
Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?

W okresie jesiennym kierowcy powinni wziąć pod uwagę pogarszające się warunki atmosferyczne, które bezpośrednio wpływają...

Opublikowany przez Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] Wtorek, 3 listopada 2020

Pieniądze na drogi i infrastrukturę, ale problem to prędkość

2,5 miliarda złotych trafi na cele związane z poprawą bezpieczeństwa na drogach będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). 

- Pomysłów na realizacje mamy dużo, ale sam program jest dopiero na etapie konsultacji. Gdy zostanie on przyjęty, będziemy mogli przygotować listę inwestycji, które będą realizowane. To będzie program czteroletni - mówi Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Eksperci w studiu Czwórki zwracają uwagę na podstawowy problem polskich dróg: prędkość. Kierowcy nie dostosowują prędkości do panujących warunków, przekraczają nagminnie prędkość, na co zwraca uwagę ekspert z GDDKiA. - Jeździmy za szybko, niezależnie od warunków. 

- Badania mówią, że 75 procent polskich kierowców przekracza dozwoloną prędkość - mówi Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. - Należy się zastanowić czemu tak szybko jeździmy. Tu odpowiedź nie jest prosta. Na taką prędkość pozwala nam system: infrastruktura drogowa, rozwiązania prawne
i edukacja. To wszystko powinno współgrać ze sobą. Ważna jest również egzekucja. Dziś jest na tyle mało skuteczna, że nie liczymy się z tym, że zostaniemy ukarani za przekroczenie prędkości - dodaje. 

Jak długo drogi nie są dostosowane do potrzeb niechronionych użytkowników dróg, tak długo trudno się spodziewać istotnych zmian w zagrożeniach na polskich drogach Anna Zielińska

- Zdarzają się odcinki dróg, na których 100 procent kierowców przekracza dozwoloną prędkość. To co my możemy zrobić to ustawiać znaki poziome i pionowe - mówi przedstawiciel GDDKiA. 

Eksperci zwracają uwagę na dużą sieć dróg krajowych, rozbudowę autostrad i dróg ekspresowych, ale też widzą niedostatki w szkoleniu kierowców - program kursu na prawo jazdy nie zawiera praktycznej nauki jazdy po drodze szybkiego ruchu. 

Dla bezpieczeństwa. Liczy się system

Anna Zielińska zwraca uwagę na potrzebę spójnego, wspólnego systemu działań wszystkich jednostek drogowych. - Gubi nas nadmierna prędkość. Sprawdzone na całym świecie, najskuteczniejsze rozwiązanie to system kontroli fotoradarowej. On nie angażuje policjantów, pod warunkiem że fotoradary stanowią gęstą sieć - mówi ekspertka, przedstawiciel GDDKiA uważa jednak, że skuteczniejsze są tu odcinkowe pomiary prędkości. 

Szymon Piechowiak podkreśla, jak ważne jest zachowanie odpowiedniej odległości między samochodami na drodze. O tej zasadzie przypominają m.in. tablice zmiennej treści na polskich drogach. Informują też o korytarzu życia, o pasach, o jeździe na suwak. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Anna Zielińska (Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego), Szymon Piechowiak (rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad); sierżant sztabowy Mariusz Kurczyk (Komenda Główna Policji)

Materiał: Anna Depczyńska

Data emisji: 05.11.2020

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kontrowersje: czy piesi zawsze powinni mieć pierwszeństwo?

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2015 15:00
Pojawił się projekt zmiany przepisów, zgodnie z którym kierowcy mieliby obowiązkowo zatrzymywać się przed przejściem, nawet gdy piesi stoją na chodniku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jadąc hulajnogą, wszędzie jesteś gościem. Przepisów brak

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2020 21:39
Przedstawiciele władz miasta i operatorów elektrycznych hulajnóg współdzielonych są zgodni: przepisy dotyczące poruszania się tych pojazdów po drogach potrzebne są na wczoraj. 
rozwiń zwiń