Szare eminencje miasta. Kto przygotowuje rozkłady jazdy?

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 19:30
Nie ma komunikacji miejskiej bez rozkładów jazdy. Na kartkach lub w aplikacjach - te informacje pomagają zorientować się, za ile przyjedzie nasz autobus czy tramwaj. To, co wydaje nam się proste i przejrzyste, wymaga wielogodzinnej i skrupulatnej pracy. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: AstroStar/Shutterstock.com

"Bez człowieka nie pojedzie"

- Rozkład jazdy komunikacji miejskiej powstaje w Zarządach Dróg Miejskich i Komunikacji, ale o tym, jak wygląda, decyduje wiele czynników - tłumaczy Tomasz Andrzejewski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Rozkład jest wspólnym dziełem człowieka i komputera. Bez czynnika ludzkiego nie udałoby się go stworzyć.

Posłuchaj
08:50 CZWÓRKA TOP - rozklad 13.10.2021.mp3 Jak powstają rozkłady jazdy komunikacji miejskiej? (TOP/Czwórka) 

W układaniu rozkładu jazdy kierujemy się też wskazówkami od pasażerów. Robimy to, żeby jak najbardziej ułatwić im podróże, zwłaszcza te z przesiadkami Tomasz Andrzejewski

Czy można zaplanować nieprzewidziane okoliczności?

Miasto tętni życiem. Odbywają się w nim różne wydarzenia: plenerowe koncerty, maratony, mecze, przeprowadzane są także remonty - to wszystko wpływa na płynność ruchu miejskiego. - Kiedy dostajemy informację o planowanych utrudnieniach albo konkretne zapotrzebowania, zaczynamy od wytyczenia nowej trasy, na przykład jak i gdzie ma jeździć nowa linia autobusowa. Wyliczamy odległość od przystanków i czas przejazdu, w zależności od pory dnia i tygodnia - wyjaśnia rozmówca Macieja Wójcika. - Nie jesteśmy jednak w stanie uwzględnić w rozkładzie przypadku, czyli kolizji, nagłej zmiany pogody czy nieplanowanych zatorów.

Zobacz także:

Staramy się kursować w "taktach". Co 12 lub 15 minut, tak żeby pasażerowi łatwiej było zapamiętać godziny odjazdu. To pozwala nam też skoordynować pozostałe pojazdy, które poruszają się na wspólnych ciągach Tomasz Andrzejewski

Rozkład jazdy jak szczyt kompromisu

Jeśli trasa przejazdu jest już gotowa - z przystankami i czasem podróży między nimi - rozpoczyna się dobór pojazdów. - Tabor też mocno decyduje o tym, jak będzie wyglądać rozkład jazdy, bo ważna jest liczba dostępnych autobusów. W godzinach szczytu wykorzystujemy 100 proc. pojazdów, wszystkie autobusy i tramwaje wypuszczamy na miasto - podkreśla rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Musimy też wziąć pod uwagę czas pracy kierowcy i ustawowe przerwy po kursie. 

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał przygotował: Maciej Wójcik 

Data emisji: 13.10.2021

Godzina emisji: 18.15

kul

Czytaj także

Tramwaj jak monocykl kierownicy nie posiada

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 17:00
"Życie jest jak tramwaj, trzeba wiedzieć kiedy wysiąść" - śpiewa Lao Che. Im jednak chodziło o wysiadanie, a my odpowiadamy, jak tramwaje skręcają. Bo tak bez kierownicy? A kto zwrotnice przekłada? Justyna Majchrzak wsiadła do szoferki warszawskiego tramwaju turystycznego i to dla was sprawdziła.
rozwiń zwiń
Czytaj także

100 wynalazków na stulecie. Kasownik udoskonalił polski wynalazca

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2018 13:37
Kasowniki zostały wymyślone mniej więcej w połowie XIX wieku przez Francuzów. Co wiąże je z historią polskiej technologii?
rozwiń zwiń