Nie czekaj na śnieg. Wymień opony, gdy spada temperatura

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2021 20:07
Z każdym kolejnym rokiem doświadczamy coraz cieplejszych zim, część kierowców zaczęło się zastanawiać nad zasadnością wymiany opon dwa razy w roku. Eksperci jednak uważają, że utarty zwyczaj wymiany ogumienia jest bardzo dobrym nawykiem.
Opony sezonowe czy całoroczne?
Opony sezonowe czy całoroczne?Foto: Igor Link/ shutterstock

auta
Pieszymi jesteśmy codziennie. Kierowcami jednak też bywamy

Wielu kierowców wypatruje za oknem pierwszych opadów śniegu, by zarezerwować miejsce w kolejce do wulkanizatora na wymianę opon. Specjaliści od motoryzacji podpowiadają, że wcale nie na śnieg powinni patrzeć, lecz na temperaturę.


Posłuchaj
07:16 czwórka top 21.10.2021.mp3 Kiedy wymienić opony letnie na zimowe, a kiedy zdecydować się na całoroczne? (TOP-Trochę Optymizmu Popołudniem/Czwórka)

- Jedynym wyznacznikiem, który powinniśmy brać pod uwagę, powinna być temperatura powietrza - mówi Mariusz Michalak z motofakty.pl. - Eksperci i producenci opon zalecają, że dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy zakładać opony zimowe, gdy tylko temperatura powietrza zaczyna rano spadać poniżej 7 stopni Celsjusza. Często dzieje się tak właśnie w końcu października - dodaje.

Opony letnie przy niższych temperaturach stają się twardsze i nie zapewniają dostatecznej przyczepności Mariusz Michalak

Ciekawostką jest, że w Polsce nie ma prawa, które zobowiązywałoby kierowców do zmiany opon. - Przepisy, które do tej pory obowiązują, nie nakazują w Polsce zmian opon na zimowe, czy też powrotu do opon letnich - mówi Jarosław Kobryś z Komendy Głównej Policji. - Natomiast wiadomo, że utarł się już bardzo dobry zwyczaj w Polsce, że zmieniamy opony - dodaje.

Sprawdź także:


transport komunikacja tramwaj przystanek 1200.jpg
Szare eminencje miasta. Kto przygotowuje rozkłady jazdy?

Mariusz Michalak podpowiada, że przy wymianie opon czas ma znaczenie. Jeżeli zabierzemy się za to wcześniej, to nie utkniemy w kolejce do serwisu, gdy zasypie nas śnieg.

Są jednak takie opony, których wymieniać nie musimy, dotyczy to zwłaszcza tych, na których znajdziemy symbol śnieżynki. - Mamy do czynienia też z takim skrótem "M+S" czyli z angielskiego "mud and snow" ("błoto i śnieg"). Te opony są przeznaczone do jazdy po zaśnieżonych drogach, po błocie - mówi specjalista. - Ten symbol jest standardowo zamieszczany na wszystkich oponach zimowych, ale nie znaczy to, że nie ma go na innych. Nie wszystkie opony z tym symbolem są oponami zimowymi. Możemy spotkać go na oponach całorocznych, oponach 4x4, a nawet zdarzyło mi się go widzieć na oponie letniej. Nie mamy tu gwarancji. Ten symbol informuje, że konstrukcja danej opony jest przystosowana do jazdy po błocie i śniegu. Jest to tylko deklaracja producenta, która nie podlega kontroli - dodaje.

Coraz cieplejsze, bezśnieżne zimy w Polsce skłaniają kierowców do szukania rozwiązań alternatywnych dla wymiany opon w autach. Jedną z nich są opony całoroczne. - Opony całoroczne dopiero od kilku lat są dostępne na rynku. Nie jest to okres, w którym kierowcy mogli się przyzwyczaić do takich produktów, a mimo to w zeszłym roku 13 procent kierowców, którzy szukali nowego ogumienia, zdecydowało się na ich zakup - mówi Mateusz Lubczański z autokult.pl - Muszę przyznać, że to zdumiewające – ocenia.

Czytaj także:

Opona całoroczna to produkt skierowany przede wszystkim do kierowców, którzy jeżdżą mało, jeżdżą wolno, po mieście i nie wymagają od swego auta zdumiewających osiągów. - To opony przeznaczone do aut małych, miejskich - podkreśla ekspert. - Niezależnie od tego, jak dobra byłaby to opona, to nie wyobrażam sobie, żeby autem z takim ogumieniem pojechać na narty, gdzieś w góry czy tam, gdzie warunki mogą być cięższe - dodaje.

Mateusz Lubczański zauważa też, że opony całoroczne będą się szybciej zużywały, mogą być nieco głośniejsze. Z pewnością jednak, decydując się na nie, oszczędzimy czas, który stracilibyśmy w kolejkach do wulkanizatora.

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał przygotował: Mateusz Kulik

Data emisji: 21.10.2021

Godzina emisji: 18.13

pj

Czytaj także

Za wolno nie wolno - spokojna jazda może zaszkodzić kondycji naszego auta

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2021 23:15
Nie zawsze tylko dynamiczna i szybka jazda może negatywnie wpływać na nasz samochód. Sprawdzamy, w jaki sposób spokojny styl prowadzenia auta może być dla niego niekorzystny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pieszymi jesteśmy codziennie. Kierowcami jednak też bywamy

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 20:55
Liczba samochodów z roku na rok rośnie. Niestety miejska przestrzeń nie jest z gumy, a zatory uliczne tylko się zwiększają. Samorządy prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań, które rozładują korki, ale też zachęcą do przemieszczania się po mieście komunikacją miejską czy pieszo.
rozwiń zwiń