Latarnik Kosmosu. Dr Kacper Wierzchoś o pracy w NASA

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2022 20:00
Mówi, że jest "łowcą komet i asteroid". Skutecznym, bo na swoim koncie ma m.in. odkrycie czterech komet oraz ponad pół tysiąca asteroid i planetoid. Dr Kacper Wierzchoś należy do Zespołu Obrony Planetarnej NASA. W nocy siedzi przy teleskopie i wyszukuje obiekty, które mogą zagrażać naszej planecie.
Dr Kacper Wierzchoś pochodzi z Lublina. Pracuje w Obserwatorium Mount Lemmon niedaleko Tuscon w Arizonie, przy realizacji programu badawczego Catalina Sky Survey. (zdj. ilustracyjne)Foto: Shutterstock.com

"Armageddon" nam nie grozi

- Pracuję w Arizonie przy jednym z dwóch dużych programów ochrony planetarnej. Nasz program nazywa się Catalina Sky Survey i w jego ramach szukamy obiektów bliskich Ziemi, które mogłyby ewentualnie zagrozić naszej planecie.- tłumaczy dr Kacper Wierzchoś. - Wszyscy widzieliśmy filmy takie jak "Armageddon" czy "Nie patrz w górę". Moja praca polega na tym, żeby odkryć te obiekty na tyle wcześnie, żeby Bruce Willis zdążył nas uratować - śmieje się astronom. I jednocześnie uspokaja, że zderzenie planetoidy z Ziemią jest bardzo mało prawdopodobne. - Nie można oczywiście zapominać o tym, co się stało w Tunguzce w 1908 roku czy w Czelabińsku w roku 2013, ale większość dużych planetoid, czyli takich, które mają więcej niż kilometr średnicy i są obiektami bliskimi Ziemi, została już odkryta - dodaje.

"Nie oglądam nieba przez okular"

Takie prace mogą być prowadzone dzięki nowoczesnej technologii, która sprawia, że już teraz możemy się przed takimi zdarzeniami chronić, na przykład zmieniając trajektorię lotu obiektów. - W dzień śpię, w nocy pracuję. Ale nie oglądam nieba przez okular, bo teraz wszystko opiera się na softwarze i na zaawansowanych technologicznie kamerach. Siedzę przed ekranami i na zdjęciach szukam obiektów, które się ruszają - tłumaczy rozmówca Mateusza Kulika. - W ciągu jednej nocy, ciemnej i bez księżyca, udaje mi się odkryć nawet 40 nowych obiektów bliskich Ziemi.