Nowe Technologie

Jak wybrać dostawcę IT?

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2013 21:58
Początek nowego roku to w wielu firmach czas zmian związanych z weryfikacją dotychczasowych działań i poszukiwaniem sposobów na zwiększenie ich efektywności. Co za tym idzie - to również okres sprzyjający poszukiwaniom dostawców usług IT lub zmiany podmiotów obecnie świadczących te rozwiązania.
Jak wybrać dostawcę IT?

Jeśli wraz z początkiem stycznia decydujemy się na wykorzystanie  w codziennej pracy rozwiązań informatycznych, warto abyśmy zwrócili uwagę na kilka wskazówek, które pomogą nam dokonać właściwego wyboru dostawcy systemu.

Elastyczne i skalowalne rozwiązanie

Potrzeba mobilności jest dziś dla wielu przedsiębiorstw nie tylko modnym hasłem, ale elementem rzeczywistości. Chodzi o swobodę związaną z dostępem do rozwiązań z każdego miejsca na świecie, a także możliwość dostosowywania ich do firmy, na każdym etapie jej rozwoju i działalności. Z tego względu rynek oczekuje usług elastycznych i skalowalnych, które będą harmonijnie wzrastać razem z przedsiębiorstwem. Przy wyborze rozwiązania konkretnego dostawcy warto więc zwrócić uwagę, m.in. czy model dostarczania usług będzie odpowiadał naszym potrzebom. Przykładowo, dla firm z sektora MSP, które są na etapie dynamicznego wzrostu zatrudnienia, korzystniej będzie prezentował się model dostarczania usług w chmurze niż stacjonarny. Wykorzystanie technologii cloud computing pozwoli na niezwykle szybkie dodawanie nowych stanowisk, np. konsultantów do systemu contact center, którego firma będzie mogła dokonać bez udziału dostawcy rozwiązania, za pomocą dosłownie kilku kliknięć.

Integracja usług na jednej platformie

Firmy, niezależnie od wielkości i reprezentowanej branży, coraz bardziej cenią sobie rozwiązania zintegrowane na jednej platformie dostawcy. Choć zanika podział na oferty telefonii stacjonarnej, mobilnej czy internetowej – na rzecz kompleksowych rozwiązań dla biznesu, w dalszym ciągu można jednak spotkać sztywne i bardzo oporne na integrację platformy. Z tego względu organizacje poszukujące rozwiązań na lata, powinny zwrócić szczególną uwagę jakie możliwości rozbudowy daje platforma dostawcy. Pamiętajmy również, że kluczowe znaczenie będzie miała tu także elastyczność systemu w zakresie integracji z obecnie wykorzystywanymi w firmie systemami, np. CRM, HR czy obiegu dokumentów.

Wsparcie techniczne systemu

Dobrego dostawcę rozwiązań do komunikacji poznaje się nie tylko po możliwościach systemu, który oferuje, ale również po tym w jaki sposób pomaga klientowi w jego bieżącej obsłudze. Dlatego na etapie zbierania informacji ofertowych warto zadać jedno niezwykle ważne pytanie – w jakim zakresie dostawca świadczy wsparcie techniczne? Najlepsza z możliwych w tym przypadku odpowiedzi powinna brzmieć – dostawca zapewnia pomoc przed i po wdrożeniu, odpowiada za administrowanie platformą, monitoruje jej działanie 24h na dobę i zapewnia bezpłatne aktualizacje systemu. W przypadku zaawansowanych systemów teleinformatycznych ważne, z punktu widzenia użytkownika, będzie również wsparcie szkoleniowe dostawcy. Jeśli świadczy on tego rodzaju pomoc, upewnijmy się np. czy obsługa odbywa się w języku polskim lub czy firma ma swój oddział w naszym kraju, co z pewnością ułatwi komunikację i szybkie rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się w przyszłości.

Czy ta oferta jest dla MSP?

Niestety odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest łatwa. Pod pojęciem MSP kryją się bowiem różne branże, różne potrzeby. Z własnego doświadczenia we współpracy z tym segmentem rynku możemy jednak powiedzieć, że jego przedstawiciele coraz częściej zwracają uwagę na potrzebę budowania profesjonalnego wizerunku firmy, bezpieczeństwa systemu oraz efektywności. Wybrane przez nich rozwiązania IT konkretnego dostawcy te właśnie potrzeby powinny spełniać. W porównaniu z korporacją, mniejsze firmy będą oczekiwały również szybszego zwrotu z inwestycji, co sprawia, że ich zainteresowania kierują się często w stronę rozwiązań w chmurze.

Najważniejszą wskazówką w przypadku wyboru dostawcy rozwiązania – niezależnie czy jest to usługa dla małych czy dużych firm – jest koncentracja na potrzebach organizacji. Należy dobrze rozważyć nie tylko te bieżące, ale również przyszłe potrzeby w 2014 i kolejnych latach. Oferta musi być skrojona na miarę – dopilnujmy tego. W przeciwnym razie może przynieść spore rozczarowanie.

 

 



autor: Jacek Piątkowski, Focus Telecom Polska

Czytaj także

Automatyzacja w HR

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2013 10:00
Systemy zarządzające bazami CV, analizujące dane osób starających się o nowe stanowiska i pracowników, czy aplikacje rekrutacyjne - wspierają pracę działów HR na świecie i w Polsce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Brak strategii bezpieczeństwa IT zagrożeniem dla MŚP

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2013 13:10
Potencjalny wpływ cyber ataków i utraty poufnych danych na działalność biznesową jest dostrzegany szczególnie przez duże organizacje takie jak Evernote czy LexisNexis. Świadomość wpływu zagrożeń sieciowych na funkcjonowanie firmy często jest mniejsza w przypadku sektora MŚP.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Big Data dla MŚP

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2013 09:52
W 2015 światowy rynek Big Data będzie wart prawie 50 mld dolarów, czyli prawie pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Prawdziwa analityka dopiero teraz zaczyna święcić triumfy. Wydaje się, że nadchodzi czas wykorzystania wyników analiz w sektorze MŚP.
rozwiń zwiń