Lesley Gore – "It's My Party" (1963)
Hit, który przemienił anonimową 16-latkę z nowojorskiego Brooklynu w gwiazdę rozpoznawalną, jak Ameryka długa i szeroka. Gdy taśma demo z nagraniem głosu Lesley wpadła w ręce znanego już wówczas producenta, ten usłyszał w niej coś wyjątkowego, co sprawiło, że postanowił pomóc jej w karierze.
"Quincy zadzwonił i złożył mi propozycję nie do odrzucenia" – wspominała wokalistka w wywiadzie dla magazynu "Rolling Stone". Na soczyste owoce ich współpracy nie trzeba było długo czekać – już pierwszy nagrany wspólnie kawałek dotarł na sam szczyt listy "Billboardu".
Lesley Gore – "It's My Party", źródło: YouTube
George Benson – "Give Me the Night" (1980)
W przeciwieństwie do nieopierzonej Gore, George Benson był artystą z bogatym doświadczeniem scenicznym, gdy podejmował współpracę z Jonesem. Razem stworzyli album, który pokrył się Platyną i przyniósł trzy nagrody Grammy, a tytułowy utwór stał się sztandarowym przebojem w dorobku artysty z Pittsburgha.
Mimo wybitnych muzycznych umiejętności i wielkich sukcesów, jakie miał już wtedy na koncie Benson, ostatnie słowo przy pracy nad płytą należało do Quincy'ego. "Przesyłał mi gotowe miksy, abym mógł zgłosić swoje uwagi… do pewnego stopnia" – tak wokalista wspomina współpracę ze słynnym producentem.
George Benson – "Give Me the Night", źródło: YouTube / RHINO
Donna Summer - "Love Is in Control (Finger on the Trigger)" (1982)
Jeszcze mniej do powiedzenia miała Donna Summer przy nagrywaniu albumu z 1982 roku sygnowanego jej nazwiskiem – zwłaszcza że była wówczas w ciąży i miała inne sprawy na głowie. Dzięki współpracy z Jonesem królowa muzyki disco lat 70. zdołała dopasować swój styl do trendów obowiązujących w następnej dekadzie.
"Love Is in Control (Finger on the Trigger)" to największy przebój pochodzący z tego albumu, nominowany do nagrody Grammy. W jednej z piosenek na płycie pojawia się zacny chórek w składzie: Dionne Warwick, Michael Jackson, Stevie Wonder i Kenny Loggins. Nie trzeba dodawać, że wszyscy oni zjawili się w studiu na prośbę producenta. Jak stwierdziła sama Donna, "kiedy dzwoni Quincy, ludzie rzucają to, co w danej chwili robią".
Donna Summer - "Love Is in Control (Finger on the Trigger)", źródło: YouTube / Donna Summer
USA For Africa – "We Are the World" (1985)
Autorytet Jonesa przydał się szczególnie przy nagrywaniu tej piosenki. W studiu w Los Angeles w tej samej chwili znalazły się prawie wszystkie największe gwiazdy amerykańskiej muzyki pierwszej połowy lat 80. Nic dziwnego, że producent na drzwiach wejściowych wywiesił kartkę z napisem: "Ego proszę zostawić na zewnątrz".
Quincy'emu w jakiś sposób udało się zapanować nad gromadą megagwiazd i połączyć zgrabnie w jedną całość ponad 20 głosów, w efekcie czego powstał najbardziej znany charytatywny utwór w historii. Samej sesji nagraniowej producent poświęcił kilka ciepłych słów w swojej autobiografii, pisząc: "Nigdy przedtem, ani potem nie odczuwałem równie wielkiej radości, jak wówczas, gdy pracowałem z tą bogatą i różnorodną ludzką mozaiką, składającą się z miłości, talentu i wdzięku".
USA For Africa – "We Are the World", źródło: YouTube / Oxygene 80
Michael Jackson – "Billie Jean" (1983)
Jackson słusznie uznawany był za króla popu, nie ma jednak przesady w stwierdzeniu, że nie byłby tym artystą, którego piosenki zachwyciły świat, gdyby nie współpraca z Quincym Jonesem. Niebywały sukces odniósł już ich pierwszy wspólny album, "Off the Wall" z 1979 roku, zaś wydany trzy lata później "Thriller" to popowe arcydzieło i jedna z najlepiej sprzedających się płyt wszech czasów, zaś pochodzący z tego krążka kawałek "Billie Jean" został uznany przez słuchaczy radia BBC 2 za najlepszy taneczny utwór w historii.
Równie dobrze w miejscu wybitnych osiągnięć tandemu Jackson / Jones można byłoby umieścić "Beat It", "Bad", "Don’t Stop ’Til You Get Enough" czy jakąkolwiek inną piosenkę z nagranych przez nich wspólnie trzech albumów – kamieni milowych muzyki pop.
Michael Jackson – "Billie Jean", źródło: YouTube / Michael Jackson
kc