Odkryto nowy pierwiastek

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2009 11:37

Oficjalnie potwierdzono odkrycie pierwiastka chemicznego o liczbie atomowej 112. Nowy pierwiastek odkryto w Centrum Badań nad Ciężkimi Jonami w Darmstadt.

Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC) przekazała kierownikowi zespołu badawczego oficjalny list o potwierdzeniu odkrycia pierwiastka. Prof. Sigurd Hofmann kierował pracami 21 badaczy z Niemiec, Finlandii, Rosji i Słowacji. Teraz naukowcy będą musieli zaproponować jego nazwę. Propozycja nazwy zostanie sprawdzona przez IUPAC, a po około pół roku pierwiastek zostanie ostatecznie nazwany. Nowy pierwiastek chemiczny jest aż 227 razy cięższy niż wodór, co oznacza, że jest on najcięższym pierwiastkiem w Układzie Okresowym.

Profesor Hofmann z Centrum Badań nad Ciężkimi Jonami w Darmstadt pracował nad nowymi atomami do połowy lat 70. By stworzyć istniejący w teorii pierwiastek musiał w akceleratorze o długości 120 metrów zderzać ze sobą rozpędzone atomy cynku i ołowiu. W wyniku tych kolizji powstały ciężkie atomy o liczbie 112. Oznacza to, że w jądrze mają one 112 protonów, które wraz z neutronami nadają im olbrzymią masę. Nowy pierwiastek nosi roboczą nazwę "ununbi" co po Łacinie oznacza jeden-jeden-dwa, ale o ostatecznej nazwie ma prawo zdecydować wynalazca. W doświadczeniach przy użyciu akceleratora cząstek GSI Helmholzzentrum, przeprowadzanych od roku 1981, udało się odkryć już sześć nowych pierwiastków chemicznych od liczby 107 do 112.

Naukowcy z GSI Helmolzzentrum cieszą się, że również szósty, a tym samym ostatni odkryty przez nich w ciągu ostatnich 30 lat pierwiastek został oficjalnie uznany. Już w roku 1996 międzynarodowy zespół badawczy skupiony wokół prof. Hofmanna uzyskał na akceleratorze centrum badawczego GSI Helmholtzzentrum po raz pierwszy atom pierwiastka 112. Drugi atom udało się uzyskać w roku 2000. W kolejnych doświadczeniach w akceleratorze RIKEN w Japonii uzyskano kolejne atomy pierwiastka, potwierdzające ostatecznie odkrycie.

Paweł Zych na podstawie  www.gsi.de

Nowy pierwiastek uhonoruje Mikołaja Kopernika

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2009 11:57
Odkrywcy zaproponowali by najcięższy pierwiastek nazywał się kopernik.

Satelita klimatyczny gotowy do startu

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2009 13:58
Gosat zmierzy ilość dwutlenku węgla w ziemskiej atmosferze.

Odtrutka na rycynę

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2009 11:00
Brytyjscy naukowcy wynaleźli antidotum na rycynę - jedną z najgroźniejszych trucizn świata.