X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

T. Rex z kurczaka

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2009 15:20
Kanadyjski paleontolog Hans Larsson zapowiada stworzenie dinozaura, manipulując zarodkami kurczaków.

Jurassic Park na żywo? Wszysko możliwe, jeśli paleontologowi z Montrealu uda się zrealizować swój nowy projekt. Zamierza on stworzyć dinozaura, manipulując zarodkami kurczaków. Nowe zwierzątko paleontolodzy już nazywają kurczakozaurusem.

Hans Larsson, specjalista paleontolog, członek Katedry Makroewolucji Uniwersytetu McGill w Montrealu, spędził lata badając szczątki prehistorycznych zwierząt. – Pamiętam, że odkąd skończyłem 5 lat, zawsze chciałem zostać paleontologiem – wspomina. Jego badania naukowe koncentrują się na morfologicznej ewolucji gadów, która miała miejsce ponad 250 milionów lat temu. Większość swojej pracy Larsson poświęca na analizę rozwoju gadów naczelnych – archozaurów. Ewolucję jednego z ich gatunków chciałby on prześledzić w całości. – Chciałbym uzyskać dokładny zapis, w jaki sposób dany gatunek zmieniał się od samego początku swojego drzewa genealogicznego.- wyjaśnia naukowiec.

Archozaury to duża grupa zwierząt, których największą linią ewolucyjną stanowią dinozaury. Rodzinę gadów naczelnych dziś reprezentują krokodyle, ale także ptaki, które również są jedną z linii rozwojowych dinozaurów. Tym co szczególnie zainteresowało kanadyjskiego paleontologa jest właśnie pokrewieństwo dinozaurów z żyjącymi dziś ptakami. Jednym z ostatnio badanych związków w ewolucji archozaurów jest bliskość króla drapieżnych dinozaurów, tyranozaura, i współcześnie żyjących kur.

Zgodnie z badaniami jakie przeprowadził w 2007 r. genetyk John Asara, właśnie kury są dziś najbliższymi krewnymi gatunku Tyrannosaurus rex. Asara i jego współpracownicy zauważają, że 7 śladów kolagenu wykrytych w oczyszczonej kości tyranozaura najbardziej odpowiada tym z kurczaków, następnie zaś zbieżne są z białkami żab i traszek. Hans Larsson, komentując badania, nazwał odkrycie „kamieniem milowym”. Zasugerował także, że dinozaury mogą „wstąpić na pola biologii molekularnej i naprawdę przenieść paleontologię do współczesnego świata”.

Kanadyjski naukowiec przez ostatnie lata studiował ewolucję ptaków, która jak mówi jest demonstracją, dowodem ewolucji. Larsson wierzy, że manipulując materiałem genetycznym podczas zarodkowego rozwoju kurczaka uda mu się odtworzyć anatomię dinozaura. – Jeśli będę w stanie jasno wykazać, że w ptakach znajduje się potencjał dla anatomicznego rozwoju dinozaurów, ponownie udowodnione zostanie, że ptaki są bezpośrednimi potomkami dinozaurów – mówi. Najnowsze badania paleontologa finansowane są przez Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada, kanadyjską agencję rządową, zajmującą się finansowaniem badań z zakresu nauk inżynieryjnych i przyrodniczych, program Canada Research Chairs oraz National Geographic.

Badania, chociaż jeszcze w powijakach mogłyby doprowadzić do wylęgu żywych prehistorycznych zwierząt. Hans Larsson zapowiada jednak, że nie ma takich planów, choćby ze względów etycznych i praktycznych. Jak mówi, wylęgarnia dinozaurów, to za duże przedsięwzięcie.

Idea całego projektu pojawiła się w wyniku wielu dyskusji badacza z innym znanym paleontologiem, Amerykaninem Jackiem Hornerem, który pracował jako doradca techniczny przy realizacji serii filmów Jurassic Park. Do pomysłu eksperymentów na zarodkach kurczaków, Horner odnosi się także w swojej najnowszej książce zatytułowanej „Jak zbudować dinozaura”, szerzej nazywając te zmagania tworzeniem „kurczakozaura”. Nam pozostaje mieć tylko nadzieję, że projekt nie wymknie się spod kontroli…

Przemysław Goławski

Zobacz więcej na temat: archeologia białko

Z przezroczystymi włosami

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2008 07:02
Pojawianie się siwych włosów uznawane jest zwykle za pierwsze objawy procesu starzenia.

Odtworzymy mamuta?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2008 12:54
Badaczom udało się zsekwencjonować genom wymarłego gatunku.

Neandertalczyk zsekwencjonowany

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2008 06:11
Udało się zsekwencjonować mitochondrialne DNA neandertalczyka.

Nieznany prehistoryczny gad

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2009 11:34
Ponieważ gatunek jest kluczowy dla zrozumienia ewolucji zwierząt, nadano mu nazwę Darwinopterus.