X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Zagadkowy kosmos w oku Hubble'a

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2010 15:38
Z okazji 20-lecia pracy Teleskopu Hubble'a przygotowaliśmy galerię najciekawszych zdjęć, jakie wykonał.

W ciągu ostatnich 20 lat teleskop Hubble'a pomógł w wyjaśnieniu wielu tajemnic wszechświata, w tym jego rozmiaru i wieku. Urządzenie warte 2,5 mld dolarów waży 11 ton i ma wielkość autobusu. Od 20 lat krąży 600 km nad naszymi głowami na orbicie Ziemi.

Patron teleskopu, Edwin Hubble był jednym z najwybitniejszych amerykańskich astronomów. To on odkrył, że widoczne na niebie obiekty, uważane za mgławice w obrębie naszej galaktyki, faktycznie są innymi galaktykami i oddalają się od siebie, a ich względna prędkość jest tym większa, im większa dzieli je odległość.

Nazwany imieniem naukowca teleskop - po wyeliminowaniu problemów technicznych - dokonał znaczących odkryć kosmicznych i zaczął dostarczać astronomom materiały, które niejednokrotnie zmieniały poglądy na budowę i ewolucję wszechświata.

Na orbitę są wynoszone urządzenia bardziej wyspecjalizowane, nastawione na badanie konkretnych zjawisk czy obiektów w kosmosie. Teleskop Hubble'a ma działać jeszcze przez co najmniej cztery lata. Potem na orbicie zastąpi go nowoczesny teleskop Jamesa Webba.

pg

Galeria zdjęć:

''
Rozświetlony kosmiczny pył w gigantycznej eliptycznej galaktyce NGC 1316.

2012: czy grozi nam katastrofa?

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2009 07:09
Co naprawdę przewidzieli Majowie? Przeczytaj.

“Misja wykonana”

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2009 14:51
W Moskwie zakończyła się trwająca 105 dni symulacja lotu na Marsa.

2010-2012: Polskie satelity zbadają kosmos

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2010 12:09
W latach 2010-2012 powstaną w Polsce pierwsze naukowe satelity, badające gwiazdy jaśniejsze od Słońca.

"Fabryka gwiazd" i Droga Mleczna na zdjęciach

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 18:13
NASA opublikowała pierwsze zdjęcia nadesłane przez kosmiczny teleskop WISE.

W poszukiwaniu ciemnego wszechświata

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2010 09:07
Po raz pierwszy badanie przestrzeni na kosmiczną skalę potwierdziło istnienie ciemnej materii. Nadal jednak nie wiemy czym ona jest.