X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Silniki na antymaterię są w naszym zasięgu!

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2012 15:49
Wskazują na to symulacje komputerowe. Antymateria może okazać się fantastycznym paliwem przyszłości, a napęd na nią możemy zbudować już dziś. Co stoi na przeszkodzie?
sxc.hu
sxc.hu
Silniki na antymaterię są możliwe już dzisiaj
Wskazują na to symulacje komputerowe. Antymateria może okazać się fantastycznym paliwem przyszłości, a napęd na nią możemy zbudować już dziś.
Niedawno informowaliśmy o próbie skonstruowania statku Enterprise. Okazuje się, że w zasięgu naszych rąk jest także napęd na antymaterię. Wystarczy zderzyć jej odrobinę z materią, a otrzymamy tysiące razy więcej energii niż w jakiejkolwiek innej reakcji. Nic dziwnego, że od lat taki silnik jest numerem jeden z pismach science-fiction.
Prawa fizyki sugerują, że po Wielkim Wybuchu materii i antymaterii było we Wszechświecie tyle samo. Z czasem jednak ta druga zniknęła i dlatego wszystko, co znamy, składa się z "normalnej" materii. Istnienie antymaterii zostało przewidziane teoretycznie przez fizyka Paula Diraca, który nawet zdobył za to Nobla w 1933 roku. Antymateria przypomina „zwykłą” materię, ale ma przeciwny ładunek: anty-elektron jest tam naładowany pozytywnie, a anty-proton niesie ładunek ujemny. Anty-wodór to zatem anty-elektron krążący wokół anty-protonu, plus krążący wokół minusa.
Kiedy zetknąć materię z antymaterią, ta ostatnia anihiluje gwałtownie, wytwarzając energię. Problemem w skonstruowaniu jest mała ilość antymaterii, jaką dysponujemy. Od kilku lat trwają nad nią badania na przykład w CERN pod Genewą. Zdołano tam już wytworzyć i utrzymać w istnieniu przez kilkanaście sekund niewielkie, ale coraz większe ilości tego tajemniczego składnika.
Ronan Keane z Western Reserve Academy i Wei-Ming Zhang z Kent State University (obydwie uczelnie w Ohio, USA) są kolejnymi badaczami, którzy postanowili przykrzeć się perspektywom, jakie daje nam zapanowanie nad antymaterią. Pracują już nad silnikiem rakietowym, napędzanym przez antymaterię. Przede wszystkim antymateria musi zostać uwięziona w silnym polu magnetycznym, a następnie odpowiednio z niego wypuszczana.
Dawne wyliczenia wskazują, że piony (cząstki) musiałyby poruszać się z prędkością 90 proc. prędkości światła, aby uzyskać 36 proc. tej prędkości w wydechu, a zatem zaledwie jedną trzecią pierwotnej. Jeśli komuś marzyły się skoki w nadprzestrzeń, musi być zawiedziony. 
Keane i Zhang prowadzili jednak obliczenia dalej, opierając się na doświadczeniach z CERN. Okazuje się, że europejscy fizycy rozpędzają piony tylko do 80 proc. prędkości światła, ale - za to - można uczynić je bardziej wydajnymi, sprawiając, że w rurze wydechowej będzie to 70 proc. prędkości światła. - Prawdziwe prędkości relatywistyczne naprawdę stają się możliwe - mówią Keane i Zhang.
Co ciekawe, manipulacja pionami wymaga pola magnetycznego o sile około 12 Tesli. - A takie pole można wytworzyć przy dzisiejszej technologii - dodają naukowcy.
Czyżby zatem otwierała się przed nami nowa era? Jeśli już widzą siebie państwo w "Sokole Millenium" albo Enterprise, to muszą państwo wiedzieć, że została ostatnia przeszkoda. Trzeba jeszcze uzbierać na tyle antymaterii, żeby można było pokonać jakąś sensowną odległość. W tempie, w jakim teraz produkuje ją CERN, potrzeba tysiąca lat, żeby otrzymać choćby mikrogram.

Wystarczy zderzyć odrobinę antymaterii z "normalną" materią by otrzymać tysiące razy więcej energii niż w jakiejkolwiek innej reakcji. Nic dziwnego, że od lat taki silnik pozostaje tematem numer jeden w pismach science-fiction.

Prawa fizyki sugerują, że po Wielkim Wybuchu materii i antymaterii było we Wszechświecie tyle samo. Z czasem jednak ta druga zniknęła i dlatego wszystko, co znamy, składa się z "normalnej" materii. Istnienie antymaterii zostało przewidziane teoretycznie przez fizyka Paula Diraca, który nawet zdobył za to Nobla w 1933 roku. Przypomina ona "zwykłą” materię, ale ma przeciwny ładunek: anty-elektron jest tam naładowany pozytywnie, a anty-proton niesie ładunek ujemny. Anty-wodór to zatem anty-elektron krążący wokół anty-protonu. Kiedy zetkniemy materię z antymaterią, ta ostatnia anihiluje gwałtownie, wytwarzając przy tym energię.

Problemem w skonstruowaniu opartego na tym mechaniźmie silnika jest mała ilość antymaterii, która dysponujemy. Od kilku lat trwają nad nią badania na przykład w CERN pod Genewą. Zdołano tam już wytworzyć i utrzymać w istnieniu przez kilkanaście sekund bardzo niewielkie, ale coraz większe ilości tego tajemniczego składnika. 

Ronan Keane z Western Reserve Academy i Wei-Ming Zhang z Kent State University (obydwie uczelnie w Ohio, USA) są kolejnymi badaczami, którzy postanowili przyjrzeć się perspektywom zapanowania nad antymaterią. Pracują już nad silnikiem rakietowym: antymateria musi zostać uwięziona w silnym polu magnetycznym, a następnie odpowiednio z niego wypuszczana. Pola magnetyczne powinno mieć siłę około 12 Tesli. - A takie potrafimy wytworzyć przy dzisiejszej technologii - mówią naukowcy.

Czyżby zatem otwierała się przed nami nowa era? Jeśli już widzicie Państwo w "Sokole Millenium" albo "Enterprise", to musicie wiedzieć, że została jeszcze ostatnia przeszkoda. Trzeba uzbierać tyle antymaterii, żeby można było pokonać jakąś sensowną odległość. W tempie, w jakim teraz produkuje ją CERN, potrzeba tysiąca lat do otrzymania choćby jednego mikrograma...

(ew/technologyreview.com)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Antymateria: to dlatego Wszechświat się rozszerza

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 15:20
W 1998 roku naukowcy ustalili, że Wszechświat ciągle sie rozszerza – i to coraz szybciej. Nie można tego wyjaśnić prostą inercją po Wielkim Wybuchu. Teorii było wiele. Najnowsza uważa, że to z powodu antymaterii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wykrywacz antymaterii poleci w kosmos

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2011 11:00
Detektor zaprojektowany specjalnie do poszukiwania cząstek antymaterii i ciemnej materii w kosmosie wyruszy w piątek na Międzynarodową Stację Kosmiczną.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rekord: antymateria istniała przez kwadrans

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2011 08:00
Już wkrótce dowiemy się, dlaczego Wszechświat zbudowany jest ze zwykłej materii i czy antymateria odpowiedzialna jest za jego rozszerzanie się.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wielki Wybuch to antymateria przechodząca w materię?

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2011 07:00
Taka jest najnowsza teza naukowców. Coraz częściej przychylają się oni do teorii o cykliczności Wszechświata.
rozwiń zwiń

Czytaj także

CERN zważy antymaterię

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2011 14:00
Naukowcy z CERN opracowali metodę, która pozwala ważyć antyprotony z dokładnością do jednej miliardowej ich masy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Antymateria otacza Ziemię

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2011 13:15
Naukowcy odkryli cienki pas antyprotonów otaczający Ziemię - podaje New Scientist. Odkrycie opublikowano w "Astrophysical Journal Letters".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Badacze z LHC wiedzą, gdzie podziała się antymateria

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2011 23:55
Antymateria, chociaż znana od dawna, wciąż jest tematem jednego z ważniejszych pytań fizyki. Pytanie to nie brzmi jednak: "skąd się wzięła?", ale: "gdzie się podziała?". Wiemy już nieco więcej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zrobią lasery z antymaterii

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2011 11:35
Nowy sposób na przedłużenie istnienia antymaterii może pozwolić na zbudowanie bardzo mocnych laserów, wytwarzających promieniowanie gamma - informuje "New Scientist".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Antymateria cięższa od materii?

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2012 11:40
Eksperyment naukowców z University of California w Riverside może wyjaśnić, dlaczego w znanym nam Wszechświecie nie widać antymaterii.
rozwiń zwiń