Polscy fizycy o wynikach eksperymentów CERN

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2011 22:49
Ewentualne odkrycie cząstki Higgsa potwierdzi istniejące teorie, ale nie zamknie drogi do nowych - podkreśla prof. Maria Krawczyk z Uniwersytetu Warszawskiego.
materia
materiaFoto: mat.własne

Inny fizyk z UW prof. Jan Królikowski przypomina, że w eksperymentach CERN biorą udział Polacy.

We wtorek w ośrodku badawczym CERN pod Genewą ogłoszono wyniki eksperymentów ATLAS i CMS, których celem jest odkrycie cząstki Higgsa lub wykluczenie jej istnienia. Obserwacje naukowców sugerują, że cząstka Higgsa istnieje i najprawdopodobniej ma masę 115-130 GeV.

- Fizycy od dawna oczekiwali potwierdzenia doświadczalnego hipotezy o istnieniu lekkiej cząstki Higgsa, z masą poniżej 200 GeV, czyli 200 mas protonu. Przekonanie to wynika ze struktury teoretycznej Modelu Standardowego i dotychczasowych pomiarów różnych wielkości fizycznych - tłumaczy prof. Maria Krawczyk z Instytutu Fizyki Teoretycznej Wydziału Fizyki UniwersytetuWarszawskiego.

Fizyczka przypomina wyniki wcześniejszych eksperymentów w CERN (zarówno z użyciem LHC jak i poprzedniego wielkiego akceleratora - LEP), które wykluczyły istnienie cząstki Higgsa lżejszej niż 114 GeV oraz o masie między 145 a 466 GeV. - Najnowsze dane z LHC jeszcze bardziej zawężają ten obszar do 115-130 GeV, z pewnym wskazaniem na masę ok. 125 GeV - podkreśla.

Jak przypomina kierownik polskiej grupy CMS prof. Jan Królikowski z Instytutu Fizyki Doświadczalnej Wydziału Fizyki UW, polscy fizycy od wielu lat brali udział w konstrukcji detektorów na potrzeby eksperymentów ATLAS i CMS, a teraz biorą aktywny udział w analizie danych i utrzymywaniu eksperymentów w ruchu.

- Grupa uczonych z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowego Centrum Badań Jądrowych oraz z Politechniki Warszawskiej bierze udział w pracach zespołu CMS od momentu jego powstania w 1991 roku. Grupa warszawska ma istotny wkład w projekt i konstrukcję podzespołów układu, który identyfikuje potencjalnie interesujące zderzenia protonów w LHC - podkreśla.

Prof. Jan Królikowski dodaje, że obecnie fizycy, elektronicy i studenci z Warszawy np. pracują w centrum sterowania eksperymentem, znajdującym się w Cessy we Francji (obok granicy szwajcarskiej) oraz analizują dane, uzyskane w trakcie eksperymentów. - Obecny i następny rok to bardzo ekscytujący czas dla nas wszystkich, szczególnie, że wielu nas było i jest zaangażowanych w budowę eksperymentu CMS już od ponad 20 lat - zaznacza fizyk.

Co po LHC?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2009 13:05
Przedstawiamy naukowe możliwości i trwające już prace nad nowymi zderzaczami cząstek. Jeszcze potężniejszymi.

Droga do ciemnej materii i boskiej cząstki otwarta

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 21:57
Początek ery nowych odkryć", "przełom w fizyce" - takimi słowami określają naukowcy wtorkowy start cyklu zderzeń protonów przy energii 7 TeV i zacierają ręce.

Tevatron odkrył nową fizykę?

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2011 15:00
Tevatron nie jest tak potężny jak Wielki Zderzacz Hadronów, ale być może dokonał własnie wielkiego odkrycia. To zupełnie nieznane cząstki i zupełnie nowa fizyka.

LHC bierze urlop od protonów

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2011 11:00
Zakończyły się tegoroczne zderzenia protonów w Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC) w ośrodku badawczym CERN pod Genewą. Jakie plany mają europejscy fizycy?

W CERN znaleźli "ślady Higgsa"

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2011 23:35
Dwa niezależne zespoły badawcze ustaliły, że cząstka ma określoną masę - taką samą. To jeszcze nie jest oficjalne potwierdzenie istnienia Boskiej Cząstki. Ale jesteśmy naprawdę blisko.