Kolejne planety odkryte poza Układem Słonecznym

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2011 18:44
Jak informuje toruński Uniwersytet Mikołaja Kopernika, jego astronomowie z kolegami z Pennsylvania State University odkryli trzy kolejne planety poza naszym systemem.
Kolejne planety odkryte poza Układem Słonecznym
Foto: nasa.gov

Nowe planety mają masy zbliżone do masy Jowisza i są tzw. gazowymi olbrzymami. Odkrycie jest efektem współpracy w ramach Pensylwańsko-Toruńskiego Projektu Poszukiwań Planet prowadzonego przez prof. Aleksandra Wolszczana z Pennsylvania State University i prof. Andrzeja Niedzielskiego z UMK.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

W projekcie biorą udział także ich doktoranci: Sara Gettel, Monika Adamów, Grzegorz Nowak i Paweł Zieliński oraz dr Gracjan Maciejewski.

Dziesięć planet już odkryto

Projekt - jak przypomnieli przedstawiciele toruńskiego uniwersytetu - zaowocował już odkryciem 10 planet w ośmiu układach planetarnych. - Między innymi odnaleziono pierwszy znany układ dwuplanetarny przy czerwonym olbrzymie (HD 102272 b, c) oraz układ dwóch brązowych karłów na orbicie czerwonego olbrzyma (BD +20 2457 b, c). W ramach projektu odkryto także planetę o masie 1,5 masy Jowisza w ekosferze gwiazdy BD +14 4559. Ewentualne księżyce tej planety mogą nadawać się do zamieszkania - podano w komunikacie toruńskiej uczelni.

Obserwacje, które doprowadziły do odkrycia nowych planet, prowadzone były za pomocą teleskopu Hobby-Eberly w Teksasie (HET), jednego z największych teleskopów na świecie, o średnicy zwierciadła 9,2 m.

Jak poinformował UMK, orbity nowo odkrytych planet są stosunkowo rozległe, podobne do orbit Ziemi i Marsa w naszym Układzie Słonecznym, mimo to znajdują się zbyt blisko swoich słońc, by istniało na ich księżycach życie podobne do tego na Ziemi.

Artykuł opisujący odkrycie został przyjęty do druku w prestiżowym "The Astrophysical Journal" i ukaże się w jego grudniowym wydaniu.

gs

Odkryto nową planetę. "Może być na niej życie"

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2011 09:31
Atmosfera na nowo odkrytej planecie jest podobna do ziemskiej. Składa się z tlenu, azotu i dwutlenku węgla.

Spektakl na niebie. Księżyc zbliży się do Jowisza

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2011 13:20
Księżyc przesuwa się na tle gwiazd i planet, zakrywając i odkrywając wiele z nich. W czwartkowy wieczór zbliży się do Jowisza.

Polscy uczniowie odkryli nowe asteroidy

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2011 09:39
Dane obiektów trafiły do Minor Planet Center na Harwardzie. To ośrodek, który zbiera informacje o najmniejszych ciałach Układu Słonecznego.