Kultura

Sukces polskiej śpiewaczki

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2009 10:00
Pierwsza Polka w finale międzynarodowego konkursu w Barcelonie. Sopranistka Aleksandra Chacińska zdobyła 2 miejsce w konkursie dla młodych śpiewaków wspieranym przez barceloński Teatr Wielki Liceu.

To dla mnie wielki sukces i potwierdzenie umiejętności” – komentuje to wyróżnienie sopranistka. „Ten konkurs jest jak wielkie targi pracy. Trzeba było w ciągu pięciu minut zaprezentować się przed wymagającą krytyką przy ogromnej konkurencji. Ta nagroda dowodzi też, ze Polacy mają światu coś do pokazania”.

Konkurs stworzony został w roku 1998 przez Stowarzyszenie Kulturalne El Cortes Ingles w Barcelonie, obierając za patrona znanego na całym świecie hiszpańskiego barytona Manuela Ausensi. Od samego początku projekt był wspierany przez Teatr Wielki Liceu w Barcelonie. Zwycięzca konkursu będzie mógł wystapić w tym renomowanym teatrze w zaproponowanej przez nich roli. 

W tym roku do konkursu przystąpiło 180 uczestników jednakże do konkursu zakwalifikowało sie tylko 80 osób (50 sopranów, 8 mezzosopranów, 10 tenorów, 3 kontratenorów, 8 barytonów i jeden bas) z 15 krajów całego świata.

Tylko 12 osób przeszło do finału (2 tenorów, 1 bas i 9 sopranów), w tym tylko 3 osoby spoza Hiszpanii. Aleksandra Chacińska jest pierwszą Polka w finale tego konkursu. W historii konkursu w jury zasiadali najwybitniejsi ludzie opery – znani śpiewacy (Monserrat Caballe, Teresa Berganza czy Luigi Alva).

Drugie miejsce w konkursie w Barcelonie to nie pierwsza nagroda w karierze sopranistki. Aleksanda Chacińska jest finalistką międzynarodowych konkursów wokalnych: „Flaviano Labo” w Piacenzie, "Riccardo Znadonai" w Riva del garda i "Ottavi Ziino" w Rzymie. w 2006 roku zdobyła pierwszą nagrodę i nagrodę specjalną w 11 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao oraz nagrodę specjalną w 2 ogólnopolskim Konkursie Operetkowym w Krakowie.

Aleksandra Chacińska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Debiutowała rolą Hrabiny w „Weselu Figara" Mozarta. W jej repertuarze nie brak pamiętnych partii, jak chocby Halki z opery Moniuszki, która w Teatrze Wielkim w Poznaniu została przyjęta owacjami na stojąco.
 
Śpiewaczka współpracuje z Operą Narodową, Teatrem Wielkim w Warszawie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą w Krakowie  Teatrem Muzycznym w Gliwicach oraz Teatrami w Europie (Kassel, Gelsenkirchen, Bilefeld).

 

Zobacz więcej: Aleksandra Chacińska gościla w Czterech Porach Roku w Programie I

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Opera 2.1 – Współczesna muzyka na współczesnej scenie

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2007 22:45
Jaka jest opera u progu piątego stulecia swego istnienia? Jaką tematykę porusza? Jak zmieniają się nowoczesne koncepcje sceniczne? Jakie są muzyczne, literackie i filozoficzne zainteresowania ich twórców?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Opera 2.1: Helmut Lachenmann "Dziewczynka z zapałkami"

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2007 00:00
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komu potrzebna jest opera?

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2009 13:12
Do najczęściej powtarzanych nekrologów XX stulecia należy sakramentalne już „opera umarła”. Z drugiej strony to właśnie na jej zgliszczach swe najwybitniejsze dzieła stworzyli tacy wizjonerzy współczesnego teatru, jak Robert Wilson czy Heiner Goebels.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Plastic Operator na wtorek

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2008 09:37
Singiel "Folder" zdobywa anteny całego świata. Pozytywna elektroniczna energia w Trójce już od dziś!
rozwiń zwiń