Niekiedy to kształt uformowany przez naturę i warunki atmosferyczne: drzewo, pień, kamień. Innym razem surowiec dany przez naturę jest wykorzystany do budowy sztucznych wzniesień, kopców, ogrodzeń (vide: Maciej Szańkowski, ogrodzenie-pomnik ofiar reżimu stalinowskiego przy kościele św. Katarzyny na Służewiu)
Pomnik bywa też zespołem form wymykających się tradycyjnemu pojmowaniu rzeźby – zamienia się w instalację przestrzenną złożoną z figur lub abstrakcyjnych kształtów. Sto znów naśladuje architekturę – staje się mostem, tunelem, ścianą, płytą naziemną.
Może też powstać z różnych przedmiotów znalezionych – z wraków samochodów, części samolotów, z czołgów czy pojazdów pancernych.
Od czasów konceptualizmu pojawiają się także pomniki nietrwałe, efemeryczne – jak "Pomnik przechodnia" Jerzego Kaliny czy "pomniki z żywiołów" Władysława Hasiora.
Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Gość: Hanna Kotkowska-Bareja (historyk sztuki, specjalizująca się w rzeźbie, autorka książki o warszawskim pomniku Chopina w Łazienkach), Antoni Burzyński (historyk sztuki pracujący przy wystawie "Pomniki polskie" w Królikarni), Lidia Rosińska (artystka-rzeźbiarka, zastępca dyrektora ds. artystycznych w Zakopiańskim Centrum Kultury – Miejsca Galeria Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego)
Data emisji: 6.11.2018
Godzina emisji: 21.09
mm