X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
RCKL

Prosty strzał, prosto w serce

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2019 09:11
Ustad Naseeruddin Saami, 75-letni legendarny pakistański śpiewak wierzy, że do wzajemnego porozumienia się pomiędzy ludźmi nie zawsze potrzebny jest język.
Okładka płyty God is not a Terrorist
Okładka płyty "God is not a Terrorist"Foto: mat. pras.

Właściwy komunikat płynie prosto z serca do serca, a rozum niekoniecznie jest do tego potrzebny. Tę samą zasadę wyznaje Ian Brennan, którego produkcje (chociażby nagrodzony Grammy album Tassili Tinariwen czy muzyczne świadectwa z Kambodży i Malawi) zapewniły mu stałe miejsce na kartach muzyki świata. Tym razem Brennan wyruszył pod szyldem Glitterbeatu do Karaczi na spotkanie z bezkompromisowym pięknem muzyki o tradycji sięgającej kilkuset lat.

W kulturach Wschodu podstawą nauczania muzyki i innych sztuk jest bezpośredni przekaz w kontakcie mistrz-uczeń. Taki model to nie tylko przychodzenie na lekcje, a później powrót do normalnego życia – uczniowie często mieszkali w domach swoich mistrzów, ćwicząc długie godziny, obserwując ich i pomagając im w codziennych obowiązkach. Umiejętności mieli zapamiętać w niezmienionej formie, aby móc przekazać je później swoim następcom. Ustad Saami ma wiedzę, która kształtowała się przez ponad 700 lat i którą praktykowano w Gharanie Dilli założonej w XIII wieku przez słynnego sufiego Amira Khusrowa. Choć o Khusrowie mówi się jako o ojcu qawwali, to jego gharana (szkoła) wyspecjalizowała się także w klasycznym śpiewie khyal, różniącym się od ekstatycznego i popularnego na całym świecie qawwali. Khyal z Gharany Dilli to przede wszystkim sztuka nieśpiesznych niuansów, mikrotonalnych detali i efektownych glissand.

Tło śpiewu Saamiego jest gęste, przesycone burdonowymi dźwiękami tampur i harmonium. Jednak to jego głos i niezwykła, spokojna precyzja w operowaniu ornamentami przykuwa uwagę już od pierwszych sekund albumu.

God Is Not A Terrorist jest wyborem zaledwie 46 minut z całonocnej sesji nagraniowej, która odbyła się pod koniec 2017 roku w domu artysty w Karaczi. Mogę sobie tylko wyobrazić, jakie katusze przeżywał Brennan, musząc odrzucać całe partie muzyki… Tło śpiewu Saamiego jest gęste, przesycone burdonowymi dźwiękami tampur i harmonium. Jednak to jego głos i niezwykła, spokojna precyzja w operowaniu ornamentami przykuwa uwagę już od pierwszych sekund albumu. Jest w swoim śpiewie bardzo archaiczny, przykłada wagę do każdej nuty, imponująco posługując się niespotykaną już 49-tonową (!) skalą.

Każde solowe wejście Saamiego jest wspaniałym i dostojnym pokazem umiejętności śpiewaka (doskonałym przykładem jest zamykająca płytę prawie 20-minutowa kompozycja Longing), dalekim jednak od prostego „popisu”. To muzyka, w której czuć wielką pokorę i szacunek dla przodków, manifestacja religijności poprzez sztukę. Muzyczna spuścizna Ustada to zresztą konglomerat wielkich tradycji, khyal z Dilli (czyli po prostu Delhi) ma swoje źródło jeszcze w starożytnych Wedach, można w nim także znaleźć elementy qawwali. Saami śpiewa wieloma językami, m.in. po arabsku, w sanskrycie, urdu, hindi, farsi, a nawet w tych nieistniejących. Jednak prawdziwym nośnikiem treści na God Is Not A Terrorist jest muzyka – hipnotyczna, szczera, o subtelnym, ale jednocześnie potężnym ładunku emocjonalnym (God Is, War Song).

Saami podkreśla, że jego misją i moralnym obowiązkiem jest dzielenie się wiedzą i muzyką. W Pakistanie nie trzeba go nikomu przedstawiać, występował też wielokrotnie w Europie i Stanach Zjednoczonych, ale chyba dopiero produkcja Iana Brennana zwróciła na niego oczy szerszej publiczności. Ja należę do jego gorliwych wyznawców, słucham go z niekończącą się przyjemnością, a nawet w odniesieniu do omawianego albumu używam bardzo nielubianego przeze mnie słowa „mistyczny”. Co ciekawe, nazwisko Ustada tłumaczy się właśnie jako „słuchanie”, a sam Mistrz mówi, iż „śpiewać, to znaczy słuchać”. Bóg chyba nie jest terrorystą, ale trzeba przyznać, że dysponuje doskonałą bronią.

 

Magdalena Tejchma, Polskie Radio

„God Is Not A Terrorist” 

Ustad Saami  

Glitterbeat 2019

Ocena: 5/5

***

Więcej recenzji i felietonów - w naszych działach Słuchamy i Piszemy.

Czytaj także

Park Jiha, objawienie z Korei Południowej

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2019 09:00
Gdy w marcu ubiegłego roku wytwórnia Glitterbeat postanowiła wypuścić na zachodni rynek wydany oryginalnie dwa lata wcześniej w Korei album „Communion”, od razu stało się jasne, że Park Jiha będzie jedną z ambasadorek nowej muzyki południowokoreańskiej. 
rozwiń zwiń