Redakcja Polska

Trwa 11. finał Intel Extreme Masters, największego turnieju e-sportowego w Polsce

11.02.2023 11:00
Wydarzenie w katowickim Spodku organizowane jest – po pandemicznej przerwie - w pełnej formule, ze strefą wystawienniczą w Międzynarodowym Centrum Kongresowym.
Audio
  • Adrian Kostrzębski z ESL Polska o finałach Intel Extreme Masters 2023 w Katowicach. Rozmowa Przemysława Pawełka [POSŁUCHAJ]
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneESL/Helena Kristiansson

Organizująca coroczne zawody Intel Extreme Masters Katowice firma ESL Polska zorganizowała briefing w MCK. Uczestniczący w nim prezydent Katowic Marcin Krupa mówił m.in. o historii przedsięwzięcia, które z małego startupu 11 lat temu, stało się najstarszym rozgrywanym w jednym miejscu wydarzeniem e-sportowym tej skali w Europie.

„Między innymi dzięki tej imprezie, dzięki ESL Polska, mogliśmy zaistnieć w głowach najpierw młodych ludzi, a potem bardzo dorosłych i rozwiniętych biznesowo osób, jako miasto, w którym warto inwestować, jako miasto, w którym warto rozwijać swoje biznesy” – ocenił Marcin Krupa, wskazując na wagę pozytywnej decyzji miasta sprzed ponad dekady wobec prośby organizatorów o udostępnienie Spodka.

„Ta impreza już od pierwszej swojej edycji przyprowadziła do Katowic wielu, wielu ludzi. Można powiedzieć, że IEM stał się jednym z kamieni milowych przemian naszego miasta” – zaznaczył prezydent Katowic, nawiązując do trwającej transformacji modelu gospodarczego miasta od wciąż obecnego tam ciężkiego przemysłu do nowoczesnych technologii, trendów i usług.

Prezes ESL Polska Aleksander Szlachetko przypomniał, że ubiegłoroczna, 10. edycja wydarzenia IEM odbyła się w części e-sportowej w Spodku na dużą skalę, jednak ze względu na pandemię i warunki otoczenia biznesowego, nie zorganizowano towarzyszącej części rozrywkowo-wystawienniczej.

„IEM w 2020 r. było pierwszym wydarzeniem e-sportowym i chyba pierwszą imprezą masową w Polsce, która została dotknięta pandemią. IEM 2022 r. to był nasz powrót do wydarzeń realizowanych w obiektach sportowych – w piku mieliśmy 1,1 mln osób oglądających nas jednocześnie. To bardzo duży wynik – piąty w historii turniejów Counter Strike globalnie” – wskazał Szlachetko.

„Tegoroczne wydarzenie powinno być zbliżone do tego w 2019 r.; mamy strefę expo, mamy dodatkowe turnieje, dwudniową konferencję biznesową, kierowaną do dwóch grup odbiorców” – zasygnalizował prezes ESL Polska.

Tegoroczne IEM, które w przedpandemicznych latach ściągały do Katowic dziesiątki tysięcy fanów esportu, odbywa się w ramach cyklu ESL Pro Tour (EPT) w dniach 31 stycznia – 12 lutego. Fazę play off turnieju Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) przewidziano na żywo w katowickim Spodku, a ostatnie dni zmagań w mistrzostwach świata w StarCraft II (SC2) - w przylegającym do Spodka (MCK).

Najpierw, w oddanych do użytku 2019 r. katowickich studiach telewizyjnych ESL przy ul. Żeliwnej odbyła się faza play in w CS:GO. Wzięło w niej udział kilkanaście zespołów, w tym zwycięzca 25. sezonu ESL Mistrzostw Polski w CS:GO. Najlepszych osiem drużyn awansowało do następnego etapu turnieju w dniach 2-5 lutego, w którym dołączyło do kolejnych ośmiu już zakwalifikowanych.

Faza finałowa z udziałem sześciu zespołów, z pulą nagród 1 mln dolarów, odbywa się w weekend 10-12 lutego 2023 w Spodku. Organizatorzy liczą, że - podobnie jak w przedpandemicznych latach - walkom o tytuł mistrzowski będą tam kibicowały tysiące fanów.

Ponadto, podczas IEM Katowice 2023 rozegrane zostają zawody mistrzostw świata w StarCraft II, z udziałem 36 najlepszych zawodników globu. Te zawody, z pulą nagród w wysokości pół miliona dolarów, również rozpoczęły się już w drugim tygodniu lutego, a finały odbywa się na scenie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w dniach 10-12 lutego.

IEM Expo w katowickim Expo w dniach 10-12 lutego wypełniają nowości technologiczne i gamingowe, aktywności e-sportowe i możliwości rywalizacji, także w turniejach towarzyszących (jednym z nich będzie ESL Impact, poświęcony rywalizacji kobiecej w CS:GO innym ESL R1 – rywalizacja w wyścigówkach). Na 8 tys. m kw. głównej powierzchni MCK stoiska z atrakcjami przygotowało się blisko 30 partnerów wydarzenia.

Intel Extreme Masters jest najdłużej trwającym cyklem turniejów e-sportowych na świecie. Zapoczątkowany w 2006 r. przez firmy Intel i ESL, dotychczas zagościł w 30 miastach, w oparciu o 11 różnych gier. Uczestniczący w finałach rozgrywek zdalnie i na żywo fani e-sportu z ponad 180 krajów sprawiają, że wydarzenia IEM są rekordowe pod względem liczebności publiczności i oglądalności.

Na fali popularności rozgrywek IEM Katowice, a także rozwoju firm z branży e-sportowej, lokujących w Katowicach swoją działalność, samorząd miasta zdecydował o utworzeniu wokół zabytkowych zabudowań szybów zlikwidowanej kopalni Wieczorek, przy atrakcji turystycznej - historycznym osiedlu Nikiszowiec, rodzaju inkubatora firm technologicznych oraz szeroko pojętego sektora kreatywnego.

Katowicki magistrat nazywa to przedsięwzięcie „Dzielnicą Nowych Technologii - Katowickim HUB-em Gamingowo-Technologicznym”. Ma ono powstać w oparciu o zaadaptowane pokopalniane budynki i na zwolnionym przez kopalnię obszernym terenie poprzemysłowym. W ubiegłym roku konkurs miasta na koncepcję utworzenia takiej dzielnicy w tej przestrzeni wygrała pracownia AMC Andrzej M. Chołdzyński. Obecnie trwa projektowanie.

IAR/PP

Zobacz więcej na temat: gry wideo SPORT Katowice

"Wielka promocja historii". Trwają eliminacje do I Olimpiady Gier Planszowych IPN

18.01.2023 13:19
Zwycięzcy regionalnych kwalifikacji będą mogli powalczyć w kwietniu o medale podczas finałowych, kilkudniowych rozgrywek w Warszawie.

Klasyczne polskie komiksy z czasów PRL zyskują fanów

08.02.2023 14:00
Album "Na co dybie w wielorybie czubek nosa Eskimosa" Tadeusza Baranowskiego doczekał się kolejnej reedycji. Po czterech dekadach to jeden z ulubionych klasycznych komiksów Polaków.

"Polskigamedev.pl". Raport o polskiej branży gier komputerowych

11.02.2023 14:00
Publikacja Fundacji Indie Games Polska podsumowuje na różnych płaszczyznach kondycję i perspektywy polskiej branży producentów gier wideo.