X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Herreweghe i hiszpański Palestrina

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2011 11:50
Specjalista od Bacha oraz jego słynny chór Collegium Vocale Ghent zmierzyli się tym razem z muzyką Tomása Luisa de Victorii. Retransmisja listopadowego koncertu z Madrytu na antenie Dwójki dziś o godzinie 19.00.

Muzyka Tomása Luisa de Victorii jest pełna mistycyzmu, wyrasta z autentycznego, głębokiego przeżycia religijnego. Kompozytor, będący duchownym, spędził większość życia w Rzymie - jego mistrzem był Giovanni Pierluigi da Palestrina, kompozytor tak wspaniały, że jego styl stał się oficjalnym stylem muzyki kościelnej na ponad sto lat. Palestrina dbał o wyrazisty przekaz tekstu i bardzo oszczędnie stosował dysonanse, przez co jego muzyka jest piękna i "niebiańska" w w wyrazie.

De Victoria był doskonałym śpiewakiem i organistą, jednak wyżej cenił sobie komponowanie, niż wykonawstwo. W swojej muzyce, wyłącznie religijnej, szedł śladami swego nauczyciela, co zyskało mu przydomek "hiszpańskiego Palestriny".  Materię muzyczną da Victoria traktował swobodniej niż Włoch, tworzył wyrazistsze odeń melodie o większym ładunku emocjonalnym, przez co muzyka ta porównywana bywa do malarstwa Velazqueza czy El Greca. Doskonale operował techniką polichóralną, tworząc pełne inwencji brzmienia oparte na przeciwstawionych sobie zespołach wokalistów. Dla podkreślenia wyrazowej strony opracowywanego tekstu kompozytor nie wahał się przed naruszeniem ścisłych reguł kontrapunktycznych. Był zresztą mistrzem malarstwa dźwiękowego, co na gruncie ówczesnej muzyki religijnej było raczej wyjątkiem, niż regułą.

Do najwybitniejszych osiągnięć "hiszpańskiego Palestriny" należy "Officium defunctorum", które zabrzmiało 7 listopada w słynnym renesansowym kościele San Jeronimo El Real. Na retransmisję koncertu Collegium Vocale Ghent pod dyreckją Philippe'a Herreweghe zaprasza Magadalena Łoś w środę (9 listopada) o godzinie 19:00.


Czytaj także

Philippe Herreweghe: Step to świetna muzyka!

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2011 16:00
Dla znakomitego dyrygenta spotkanie z arcydziełem polskiej symfoniki z pewnością nie będzie tylko jednorazową festiwalową ciekawostką.
rozwiń zwiń