X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Jordi Savall: rzeź katarów dotychczas nierozliczona (galeria)

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2011 07:00
Kataloński wizjoner znów przekonuje, że muzyka dawna może być poruszającą lekcją historii. O projekcie "Tragedia katarów", zaprezentowanym wczoraj na Festiwalu Misteria Paschalia rozmawiała z Jordim Savallem Klaudia Baranowska.
Audio
  • Jordi Savall: rzeź Katarów dotychczas nierozliczona

- W tej historii najważniejsze jest to, że w imieniu religii pokoju torturowano i mordowano innych ludzi, też chrześcijan, mówiąc, że są jeszcze gorsi i jeszcze bardziej niebezpieczni niż saraceni - wyjaśnia ideologiczne podłoże niezwykłego muzycznego projektu, jego twórca Jordi Savall. - Mieszkańcy Oksytanii wciąż noszą niezabliźnione rany po tym, co przeżyli ich przodkowie. Watykan dotychczas nie przeprosił za te przewinienia, co zrobił chociażby w odniesieniu do Inkwizycji. Wielka szkoda...

Trudno w światku muzyki dawnej znaleźć drugiego równie zaangażowanego politycznie artystę. Kataloński artysta rozpoczynał zresztą jako konwencjonalny wirtuoz wioli da gamba, nagrywając znakomite interpretacje dzieł Jana Sebastiana Bacha, Marina Marais czy Francois Couperina. Wszystko zmieniło się na przełomie stuleci, gdy założył własne wydawnictwo płytowe Alia Vox, by realizować wyjątkowo nietuzinkowe projekty koncertowo-fonograficzne. Savall sięga nie tylko po pieśni Żydów sefardyjskich z rodzimej Katalonii, lecz także poznaje klasyczny repertuar kultur bliskowschodnich i wykonuje go ze specjalistami (epokowa płyta "Orient-Occident"), wreszcie przygotowuje monumentalne muzyczno-literackie albumy rekonstruujące najważniejsze mity oraz wydarzenia dawnej Europy.

Po dźwiękowych interpretacjach m.in. losów Don Kichota, biografii Kolumba i Św. Franciszka Ksawerego oraz dziejów świętego miasta Jerozolimy przyszła pora na rekonstrukcję "Tragedii katarów". Katarów - z greckiego "czystych" - znamy przede wszystkim jako wyznawców dualistycznej herezji, łączącej elementy chrześcijańskie z zaratusztriańsko-manichejskimi. Działali w późnym średniowieczu na obszarze południowej Francji i północnych Włoszech. Ich egzystencję zakończyła brutalna krucjata, ogłoszona w 1209 roku przez papieża Innocentego III.

Dziś coraz cześciej mówi się o czysto humanitarnym wymiarze tej zbrodni. Zapominamy natomiast, że wojny albigeńskie okaleczyły nieodwracalnie także pluralistycznego ducha europejskiej kultury. - Za pośrednictwem muzyki opowiadamy o wschodnich korzeniach wiary Katarów, bowiem niebagatelny wpływ na jej ukształtowanie miała działalność grupy wyznaniowej Bogomiłów, działającej w Bułgarii. Mówimy także o schizmie chrześcijaństwa, o sporze między Rzymem i Konstantynopolem, opowiadamy o przybyciu do Okcytanii uchodzących z Hiszpanii Żydów, o trubadurach i ich twórczości. Staramy się przedstawić złożoność, wieloaspektowość tej epoki, pokazać proces historyczny - wyjaśnia Jordi Savall.

Pacyfistyczne przesłanie i tęsknota za dawną, wielokulturową Europą to wątki nieustannie powracające w poszukiwaniach katalońskiego artysty. Nie są to jednak mrzonki utopisty, ale wizja poparta wnikliwymi studiami muzykologicznymi oraz historycznymi, które zawsze poprzedzają nagrania programowych albumów Savalla: - Kiedy pojawia się pomysł na nowy projekt, szukamy wszystkich tekstów historycznych dotyczących interesującego nas zagadnienia, zagłębiamy się w ich badanie i poszerzamy swoją wiedzą na dany temat. Staramy się mieć jasną wizję. Zbieramy ekipę ekspertów, którzy nam pomagają. Ja pracuję między innymi nad rękopisami, a także czytam bardzo dużo książek historycznych. W tej chwili na moim biurku leży jakaś setka książek na temat, którego dotyczy mój następny projekt.

Chodzi o fenomen Morza Śródziemnego, niegdyś "morza kontaktów", dziś granicy oddzielającej "biedną i nękaną konfliktami Afrykę Północną od bogatej, pławiącej się w dobrobycie Europy". Gotowy jest już natomiast album "Dinastia Borgia", muzyczna opowieść o słynnym rodzie patrycjuszy, którą najprawdopodobniej będziemy mogli usłyszeć na kolejnej edycji Festiwalu Misteria Paschalia. Plany Savalla są ambitne i dalekosiężne: już dziś zapowiada on potyczkę z "Wojną i Pokojem" Tołstoja oraz tematem niewolnictwa.

Wiele wskazuje, że także te projekty trafią wkrótce do Krakowa, o którym Jordi Savall mówi: - Przyjeżdżam tu często już od lat siedemdziesiątych, gdy po raz pierwszy zostałem zaproszony na festiwal "Muzyka w Starym Krakowie". W związku z tym darzę Kraków sentymentem i sympatią. Tym większą, że mam okazję występować na Festiwalu Misteria Paschalia, na który zawsze staramy się przygotować interesujący, frapujący projekt.

Aby posłcuhać rozmowy Klaudii Baranowskiej z Jordim Savallem, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "Jordi Savall: rzeź Katarów dotychczas nierozliczona" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie. Zapraszamy też do obejrzenia galerii - wystarczy kliknąć miniaturę w ramce "Galeria" po prawej stronie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Misteria Paschalia 2011 na antenie Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2011 16:30
W dniach 18-25 kwietnia Program 2 Polskiego Radia będzie transmitować niemal wszystkie wydarzenia tegorocznego Festiwalu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Misteria Paschalia: Wielki Tydzień heretyków

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2011 15:00
W Wielką Sobotę członkowie Goldfrapp i Portishead zmierzą się w Krakowie z tragiczną historią Joanny d'Arc. "Misteria Paschalia" przekształcają się na naszych oczach z festiwalu barokowej muzyki paschalnej w jedną z najciekawszych muzycznych herezji w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rozmowa z Filipem Berkowiczem

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2011 10:58
Anna Skulska rozmawiała z dyrektorem artystycznym (jak chcą niektórzy - dyktatorem) Festiwalu "Misteria Paschalia".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fabio Biondi przywraca kolejne dzieło (galeria)

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2011 15:00
Zapomniane arcydzieło, oratorium "Święta Helena na Kalwarii" wstrząsnęło publicznością Festiwalu Misteria Paschalia. Dlaczego o jego kompozytorze Leonardzie Leo zapomnieliśmy na kilka stuleci, wyjaśnia włoski skrzypek Fabio Biondi.
rozwiń zwiń