Musica humana: Liryka francuska XV w

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2007 22:45
Liryka francuska XV w. to muzyka konwencjonalna w najlepszym znaczeniu tego słowa, wyrastająca z wielkich tradycji liryki rycerskiej.

Jednak od czasów Dufaya i Binchois, na dworze burgundzkim, zmienia się stopniowo jej charakter: melodyka traci swoją gotycką sztywność rysunku zyskując naturalność, pojawia się nieznana przedtem miękkość i nasycenie brzmienia harmonicznego. W tych uroczych miniaturach odnajdziemy bogaty, niekiedy bardzo intymny świat, wiele osobistych informacji, czy emocji. Nawet pieśni nawiązujące ściśle do konwencji liryki dwornej tracą swoją średniowieczną erudycję i wzniosły język poetycki. Pojawiają się - obok miłosnych - pieśni majowe, noworoczne, biesiadne, pożegnalne, o bogatej gamie nastrojów: liryczne, melancholijne, taneczne, zawsze urzekająco melodyjne, pełne subtelności, elegancji, wyrafinowania. Z czasem zanikają ścisłe formy poetyckie, używane w liryce francuskiej od stuleci, pieśni zaczynają nawiązywać do swobodnie konstruowanych motetów. Komplikuje się ich strona polifoniczna, pojawiają się na szeroką skalę kanony (tutaj mistrzem jest Josquin Desprez, który pisze kanony z równą łatwością jak potem Bach - fugi), cytaty z popularnych jednogłosowych piosenek. Ta erudycja warsztatowa nie kłóci się z bogactwem i subtelnością niuansów emocjonalnych, w tych pieśniach zawartych. Francuskie chansons generacji Josquina to już (na ogół) muzyka o jakościach renesansowych - wszystkie głosy nabierają charakteru wokalnego, znikają kanciaste, instrumentalnie pomyślane głosy środkowe (contratenory). To muzyka z jednej strony wysoce intelektualna (od strony kontrapunktu), z drugiej - pełna różnorodnych, nierzadko silnych i sugestywnych emocji. Pewną reakcją na komplikacje struktury w pieśniach tej generacji (doskonale znanych we Francji dzięki edycjom drukowanym) będzie "szkoła paryska" ze swą lekką, taneczną, pełną symetrii i wytwornej prostoty liryką świecką.  

Zobacz więcej na temat: MUZYKA poezja Francja
Czytaj także

Musica humana: O liryce trubadurów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2007 18:45
Liryka trubadurów - pierwsza w dziejach nowożytnych sztuka absolutnie świecka, podporządkowana jest jednej nadrzędnej idei - miłości dwornej (amor corteis).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: John Dunstable i muzyka angielska

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2007 08:59
"To wydaje się być nowa sztuka, której korzenie i pochodzenie mieszczą się pośród Anglików, wśród których Dunstable jest primus inter pares" - pisał wybitny XV wieczny teoretyk Johannes Tinctoris.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Josquin Desprez

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2007 22:45
Josquin Desprez, nazywany "królem muzycznym", "mistrzem nut", porównywany z Michałem Aniołem, był najwybitniejszą indywidualnością tej wielkiej generacji polifonistów franko-flamandzkich, którzy stworzyli właściwie wszystkie elementy renesansowej sztuki dźwięków.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem - mistrz eksperymentu

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2007 22:45
Obchodzona w tym roku 510 rocznica śmierci Johannesa Ockeghema (1497) przyniosła kilka ciekawych nagrań. Na pewno najbardziej fascynującym (od strony poznawczej ale i artystycznej) jest album francuskiego Ensemble Musica nova.
rozwiń zwiń