Sceniczne dzieje "Krakowiaków i Górali"

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2014 19:40
W piątkowym "Notatniku Dwójki" porozmawiamy o najważniejszych inscenizacjach wodewilu z muzyką Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego.
Członkowie Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca Mazowsze podczas próby inscenizacji opery Wojciecha Bogusławskiego Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego
Członkowie Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca "Mazowsze" podczas próby inscenizacji opery Wojciecha Bogusławskiego "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" w reżyserii Andrzeja StrzeleckiegoFoto: PAP/Jakub Kamiński

"Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" Wojciecha Bogusławskiego jest nazywany pierwszą polską operą narodową. Swoją premierę miała 1 marca 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Po rozbiorze Polski wodewil na długie lata zaginął i został odnaleziony dopiero w 1929 roku przez Leona Schillera. Libretto zawiera wiele aluzji do ówczesnej sytuacji Polski na arenie międzynarodowej i stosunków społecznych.

O historii inscenizacji przedstawienia "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" opowie prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska. W audycji zabrzmią fragmenty "Dziejów Teatru Narodowego" w interpretacji Czesława Wołłejki (nagranie archiwalne).

Do słuchania "Notatnika Dwójki" zaprasza Tomasz Mościcki.

2 maja (piątek), godz. 15.00-15.30

bch/mm

Zobacz więcej na temat: opera
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Co różni opery Lully’ego i Scarlattiego?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2014 14:00
W niedzielnej "Płytomanii" poleciliśmy Państwu nagrania dwóch barokowych oper - kompletnie innych, choć równie fascynujących. To "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (premiera - Wersal 1683) i "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Neapol 1716).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pytania większe od nas w miłosnym dramacie Wagnera

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2014 15:30
- Lohengrin był dla Wagnera postacią pełną znaczeń. Być może miał wiele cech samego Wagnera, który zmagał się ze swoją tożsamością, nie był nawet pewien, kim był jego ojciec - mówił w cyklu "Przed premierą" reżyser opery "Lohengrin" Antony McDonald.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czarny kwadrat zwycięża słońce. Premiera "Projektu P"

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2014 12:00
– Poznawanie struktury operowej było dla mnie wielką przygodą. Muzyka mówi tutaj dużo więcej niż tradycyjne teatralne środki wyrazu – mówił w Dwójce Krzysztof Garbaczewski, reżyser spektaklu operowego prezentowanego w ramach kolejnej odsłony "Projektu P".
rozwiń zwiń