Zemsta na wielorybie w operowym stylu

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2014 17:00
25 czerwca w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się prapremiera opery-misterium w czterech aktach: "Moby Dick" Eugeniusza Knapika z librettem Krzysztofa Koehlera według słynnej powieści Hermana Melville’a. O spektaklu porozmawiamy w naszym cyklu "Przed premierą".
Fragment plakatu promującego spektakl Moby Dick
Fragment plakatu promującego spektakl "Moby Dick"Foto: mat. prasowe

/

Eugeniusz Knapik to jeden z najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, klasyk nowoczesności. Jego operowa trylogia powstała we współpracy z wybitnym flamandzkim reżyserem Janem Fabrem ("The Minds of Helena Troubleyn"), olśniła operową publiczność przed kilkunastu laty. I "Moby Dick" (1851) – legendarna powieść amerykańskiego pisarza Hermanna Melville’a o losach Izmaela, który doświadczony w rejsach na statkach handlowych postanawia wyruszyć na inną wyprawę. Jej dowódcą jest tajemniczy kapitan Ahab, którego jedynym celem jest zemsta na legendarnym białym wielorybie. Czyste szaleństwo? Spełnienie marzeń? Przekroczenie granicy życia i śmierci? Prapremierę opery napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przygotowuje Barbara Wysocka, laureatka Paszportu "Polityki" za inscenizację opery Zagłada domu Usherów Glassa.

(materiały Teatru Wielkiego - Opery Narodowej)

 

Na rozmowę o prapremierze opery w "Notatniku Dwójki" zaprasza Barbara Schabowska.

24 czerwca (wtorek), godz. 15.00-15.30

mc/jp

Zobacz więcej na temat: literatura opera TEATR
Czytaj także

Kariera tancerza trwa krótko. Co potem?

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2014 17:00
– Warsztaty "Kreacje" pozwalają tancerzowi sprawdzić się nie tylko w roli choreografa, lecz także menadżera projektu, marketingowca czy koordynatora technicznego. To jest totalna praca nad swoją przyszłością – mówił w Dwójce Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, przed premierą spektaklu "Kreacje 6".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pytania większe od nas w miłosnym dramacie Wagnera

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2014 15:30
- Lohengrin był dla Wagnera postacią pełną znaczeń. Być może miał wiele cech samego Wagnera, który zmagał się ze swoją tożsamością, nie był nawet pewien, kim był jego ojciec - mówił w cyklu "Przed premierą" reżyser opery "Lohengrin" Antony McDonald.
rozwiń zwiń