Katarzyna Minkowska laureatką Nagrody im. Konrada Swinarskiego

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2024 07:00
– Kiedy w Polsce mówimy o teatrze psychologicznym i teatrze formalnym, to teatr formalny albo się kojarzy z dell'arte, albo eksperymentem – udanym bądź nie – a psychologiczny jest mieszczańskim teatrem dla piątkowego widza. A mam poczucie, że właśnie najlepszy teatr formalny jest psychologiczny, bo przecież zawsze opowiadamy o emocjach – mówiła w Dwójce Katarzyna Minkowska – znakomita polska reżyserka teatralna, laureatka Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl "Kiedy stopnieje śnieg" w TR Warszawa.
Katarzyna Minkowska jest laureatką Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl Kiedy stopnieje śnieg w TR Warszawa
Katarzyna Minkowska jest laureatką Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl "Kiedy stopnieje śnieg" w TR WarszawaFoto: WOJCIECH STROZYK/REPORTER/EastNews

Katarzyna Minkowska to jedna z najciekawszych reżyserek młodego pokolenia. Zasłynęła adaptacjami prozy, zarówno tej sprzed lat, jak i najnowszej. Cudzoziemka na podstawie powieści Marii Kuncewiczowej, Faust na motywach Doktora Faustusa Tomasza Manna, Mój rok relaksu i odpoczynku na podstawie książki Ottessy Moshfegh – to tylko kilka przykładów.


Posłuchaj
28:28 Rozmowy po zmroku 2024_09_19-22-31-05.mp3 Katarzyna Minkowska laureatką Nagrody im. Konrada Swinarskiego (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

 

Mierzyła się też z Szekspirem – spektakl Burza. Regulamin wyspy uhonorowano Złotym Yorickiem na tegorocznym Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim. Z kolei za przedstawienie Kiedy stopnieje śnieg, oparte na autorskim scenariuszu (napisanym wspólnie z Tomaszem Walesiakiem), otrzymała prestiżową nagrodę im. Konrada Swinarskiego za najlepszą reżyserię w sezonie 2023/2024.

Początki pracy reżyserskiej

Jak zdradziła w rozmowie, jej droga do sztuki nie zaczęła się od teatru, a reżyseria nie była pierwszym wyborem.

- Zaczynałam swoją edukację w dziedzinie sztuki w szkole muzycznej, ale już w ostatniej klasie liceum postanowiłam zrezygnować z tego, żeby nauczyć się malować i zostać scenografem. Udało mi się dostać na te studia, ale okazało się, że to jednak nie to. Na egzaminach reżyserów na Akademii Teatralnej, gdzie pracowałam przy ćwiartkach reżyserskich, pomyślałam, że to by mnie interesowało najbardziej - mówiła Katarzyna Minkowska.

Czytaj też:

Scenariusz podporządkowany scenografii

W swojej pracy reżyserskiej Katarzyna Minkowska opracowuje również koncepcję scenografii, tworząc ją razem ze scenografem Tomaszem Walesiakiem.

- Wymyślamy, jak działa mechanika spektaklu. Cały scenariusz jest podporządkowany pod tę konkretną przestrzeń, pod to, jak to może rezonować w tym momencie, jakie są zmiany przekształcenia tej przestrzeni, bo to wpływa istotnie na całość treści.

W rozmowie z Dominikiem Gacem Minkowska opowiadała również o tym, skąd się bierze spektakl. Odpowiadała na pytanie, czy w teatrze wciąż można doświadczyć katharsis. Mówiła też o pożytkach z kontraktu, który podpisują twórcy przedstawienia na samym początku pracy. Zdradziła również plany na najbliższy sezon.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Rozmawiał: Dominik Gac

Goście: Katarzyna Minkowska (reżyserka, scenografka)

Data emisji: 19.09.2024

Godz. emisji: 22.30

am/wmkor/pg

Czytaj także

Anna Karasińska: to dzięki widzom jestem w polskim teatrze

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2023 13:54
- Mam super widzów. To jest powód, dla którego od tylu lat udaje mi się pracować w teatrze w Polsce. Poza jednym moje spektakle są zawsze sprzedane, i to tak od razu, nawet w najcięższych czasach. To mnie chroni, bo z kolei środowisko ma zupełnie inny odbiór. Osoby, które interesują się teatrem, zwykle są zniesmaczone moimi spektaklami - mówiła w Dwójce Anna Karasińska, jedna z najoryginalniejszych artystek pracujących w polskim teatrze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Recykling operowy. Ekonomia czy ekologia?

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2024 18:10
Jakim wyzwaniem dla twórców jest stworzenie scenografii z już raz użytych elementów? Czy to rodzaj mody, czy rzeczywistej praktyki, która znajduje swoje odbicie w spektaklach? Czy zbiórki odzieży, porcelany, choinek - które miały miejsce w polskim teatrze - wpłynęły na budowanie relacji z publicznością? 
rozwiń zwiń