Anna Karasińska: to dzięki widzom jestem w polskim teatrze

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2023 13:54
- Mam super widzów. To jest powód, dla którego od tylu lat udaje mi się pracować w teatrze w Polsce. Poza jednym moje spektakle są zawsze sprzedane, i to tak od razu, nawet w najcięższych czasach. To mnie chroni, bo z kolei środowisko ma zupełnie inny odbiór. Osoby, które interesują się teatrem, zwykle są zniesmaczone moimi spektaklami - mówiła w Dwójce Anna Karasińska, jedna z najoryginalniejszych artystek pracujących w polskim teatrze.
Anna Karasińska
Anna KarasińskaFoto: Piotr Guzik / Forum

Głośny debiut

Jej sensacyjny debiut "Ewelina płacze", wystawiony w TR Warszawa w 2015 roku, rozpoczął serię intrygujących przedstawień na najważniejszych scenach w kraju. "Drugi spektakl" wystawiono w Teatrze Polskim w Poznaniu, słynną "Fantazję" - na wielu zagranicznych festiwalach oraz ponownie w TR, "Wszystko zmyślone" - w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, "2118" - w warszawskim Nowym, a "Dobrze ci tego nie opowiem" - w stołecznym Teatrze Studio.

Odważna ścieżka kariery

Anna Karasińska ostatnio pracowała także w mniejszych ośrodkach. W Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu wystawiła "Bez tytułu 09/21", a jej ostatnia polska realizacja pt. "Łatwe rzeczy" powstała w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Przedstawienie zdobyło Grand Prix ubiegłorocznej odsłony festiwalu Boska Komedia. Sama siebie woli jednak nazywać artystką pracującą w teatrze niż reżyserką.

- To, co tworzę, to są prace, które powstają od zera. Sama je piszę. Kiedy pracuję dla teatru, najwygodniej nazwać mnie reżyserką, najbliżej mi do tej funkcji. Czasem nawet ktoś nazwie mnie dramatopisarką, co jest zabawne, bo nigdy nie napisałam żadnego dramatu. Moje teksty są to prace, które właśnie oddalają się od teatru dramatycznego. Można powiedzieć, że czymś podobnym jest też choreografia, ale tam jednak cały czas klasyfikujemy to jako taniec. Łatwiej więc stwierdzić, co to jest - tłumaczyła Anna Karasińska.

Problem z etykietką

Tam, gdzie pracowała, Anna Karasińska przystosowywała się w ten czy inny sposób. - Raz się starałam bardziej udawać teatr, raz mniej, jak czułam, że nie trzeba. Czasem musiałam, bo takie były okoliczności. Nie wytworzyło się jak dotąd poczucie, że to, co robię jest równowartościowe z takimi dyscyplinami jak teatr czy taniec - stwierdziła.

Posłuchaj
28:58 2023_01_10 21_30_10_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 Rozmowa z Anną Karasińską, jedną z najoryginalniejszych artystek pracujących w polskim teatrze (Rozmowy po zmroku/Dwójka) 

Anna Karasińska z powodzeniem pracowała także za granicą: we Włoszech ("New Creation" w ramach Santarcangelo Festival) i w Hiszpanii ("Internacional" w Teatre Lliure w Barcelonie).

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Dominik Gac

Gość: Anna Karasińska (reżyserka, autorka tekstów, performerka)

Data emisji: 10.01.2023

Godzina emisji: 21.30

pg

Czytaj także

Jarema Stępowski. Promotor warszawskich piosenek ulicznych

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2024 05:45
- Nigdy nie przypuszczałem, że te moje utwory kiedykolwiek wyjdą poza granice stolicy. A tu utwór "Taksówkarz warszawski" został niezwykle ciepło przyjęty przez brać taksówkarską. Do tego stopnia, że kieleccy taksówkarze kiedyś wydali nawet bankiet na moją cześć – wspominał ze śmiechem Jarema Stępowski na antenie Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Marzyciel i wspaniały wizjoner". Janusz Kukuła o Emilianie Kamińskim

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2022 14:57
- Kochał Warszawę, tak jak Warszawa pokochała jego. Jego teatr i on sam miał wielu wielbicieli. To nie odejdzie, będzie trwało. Takie postaci zapisują się na trwałe nie tylko w historii miasta, ale i kultury - mówił w Polskim Radiu 24 Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia.
rozwiń zwiń