X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Odzyskane brzmienia suki biłgorajskiej

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2013 22:44
W kolejnym koncercie z cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" w Studiu im. Władysława Szpilmana dźwięki suki biłgorajskiej zaprezentowali jej rekonstruktorzy Maria Pomianowska oraz Zbigniew i Krzysztof Butrynowie.
Zbigniew i Krzysztof Butrynowie
Zbigniew i Krzysztof ButrynowieFoto: Grzegorz Śledź/PR2



Suka biłgorajska to staropolski instrument smyczkowy, który nie przetrwał do naszych czasów (używany był jeszcze w XIX wieku). W latach 90. został zrekonstruowany na podstawie akwareli Wojciecha Gersona przez lutnika Zbigniewa Butryna z Janowa Lubelskiego oraz lutnika Andrzeja Kuczkowskiego z Warszawy. Odtworzenia sposobu gry na suce podjęło się niezależnie od siebie dwoje muzyków: Zbigniew Butryn oraz dr Maria Pomianowska z Warszawy.
W 2007 roku Zbigniew Butryn, wraz ze swoim synem Krzysztofem, założył Szkołę Suki Biłgorajskiej. Dr Maria Pomianowska podjęła się również próby odnalezienia instrumentów pokrewnych (suka mielecka, fidel płocka) i od 2010 r. prowadzi na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Instrumentalnym klasę "Fidele kolanowe", gdzie naucza gry na suce biłgorajskiej oraz fideli płockiej.

Zapraszamy do wysłuchania (a także obejrzenia!) koncertu, w którym magiczne dźwięki suki biłgorajskiej prezentują zarówno uczniowie Marii Pomianowskiej: Bart Pałyga, Katarzyna Kamer, Aleksandra Kauf i Barbara Łypik - Sobaniec, jak i Zbigniew oraz Krzysztof Butrynowie.

Koncert był także okazją, by wręczyć po raz pierwszy nagrodę Programu Drugiego Polskiego Radia "Muzyka Źródeł" , której laureatami zostali w tym roku kurpiowska śpiewaczka Marianna Bączek z Bandyś i podlaski skrzypek Zdzisław Marczuk z Zakalinek.

***
SUKA BIŁGORAJSKA (www.pomianowska.art.pl)
Instrument zrekonstruowany na podstawie akwareli Wojciecha Gersona z 1895r.Pudło żłobione z jednego kawałka drewna czereśniowego. Ma kształt zbliżony do skrzypiec. Posiada 4 struny. Badanie terenowe prowadzone po II Wojnie Światowej pozwoliły sprecyzować, że na suce grano tzw. techniką paznokciową . Struny skraca się nie przez nacisk z góry, lecz przez boczny dotyk płytką paznokcia. Technikę paznokciową, jako charakterystyczną dla polskich instrumentalistów, opisał już w XVI w. niemiecki teoretyk Martin Agricola. Paznokciowa technika gry, stanowiąca o oryginalności suki wśród polskich chordofonów ludowych, okazała się przeszkodą nie do pokonania dla muzyków. Dlatego pierwsze zrekonstruowane egzemplarze trafiły do muzeów. Ożywienie zapomnianej tradycji stało się możliwe dopiero w chwili, gdy do muzycznej rekonstrukcji suki wykorzystane zostały bogate doświadczenia Marii Pomianowskiej w grze na pozaeuropejskich instrumentach smyczkowych takich jak sarangi czy morin-chur.

Suka
Suka biłgorajska wykonana przez Zbigniewa Butryna fot. Mateusz Borny


***

 

DR MARIA POMIANOWSKA

Doktor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. Tworzy pierwszy w Polsce zespół muzyki indyjskiej Raga Sangit.W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: SUKI BIŁGORAJSKIEJ i  FIDELI  PŁOCKIEJ. Rekonstruując technikę gry na tych instrumentach bazuje na swoich bogatych doświadczeniach w uprawianiu muzyki na fidelach azjatyckich , głównie indyjskim sarangi.W 1995 r.  zakłada Zespół Polski, koncentrujący się na prezentacji muzyki ludowej Mazowsza oraz jej związków z muzyką wielkich kompozytorów polskich w tym Fryderyka Chopina. Zespół koncertował na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowala ze światowej sławy wiolonczelistą  Yo Yo Ma . Jako pedagog wiele lat współpracowała m.in. z fundacją J&S Pro Bono,  Zamkiem Królewskim w Warszawie oraz festiwalem folkowym „Nowa Tradycja” jako wielokrotny juror konkursu festiwalowego. Artystka wydała 20  płyt, m.in. entuzjastycznie przyjęty przez krytykę album „Chopin na 5 kontynentach”.  Płyta  ta w 2010 roku  osiągnęła 5 pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej World Music Charts Europe organizowanej przez Europejską Unię Radiową  na 866 nominowanych wydawnictw z całego .
Od 2010 prowadzi w AM w Krakowie  na Wydziale Instrumentalnym autorską specjalność studiów „Fidele kolanowe”, gdzie naucza gry na suce biłgorajskiej oraz fideli płockiej. Jest to początek tworzenia pierwszego w Polsce wydziału muzyki ludowej i etnicznej na Akademii Muzycznej.  Od 2011 r. tworzy również unikatowe programy muzyczne wraz z muzykami arabskimi i pakistańskimi orgaznizując i tworząc międzykulturowe projekty muzyczne w Azjii i Afryce. W 2012 r. wydała w Pakistanie nagraną wraz z muzykami pakistańskimi płytę zatytułowaną ”Poland-Pakistan. Sound from two continents” oraz DVD nagrane z artystami arabskimi i wydane w Tunezji pt.”Rawabit-Więzy”.W roku 2012 wydała również pierwszą w historii Polski a drugą na świecie monograficzną płytę z muzyką Tekli Bądarzewskiej twórczyni mega hitu salonowego, sprzedanego w XIX w w milionie egzemplarzy na wszystkich kontynentach. Płyta „Zapomniany dźwięk” cieszy sie powodzeniem w Polsce i Japonii. Od 2013r. współpracuje z Włodzimierzem Kiniorskim, co zaowocowało wspólną płytą „Dwugłowy smok” wydaną w listopadzie.  W 2013r. stworzyła także zespół LutoSłowianie, który prezentuje związki muzyki Witolda Lutosławskiego z polską muzyką ludową. W grudniu wychodzi jej najnowsza płyta pt.”Witold Lutosławski. Tradycja, kompozycja, improwizacja”.
***
ZBIGNIEW BUTRYN (muzykaroztocza.pl)
Wytwórca instrumentów, basista, skrzypek i suczysta, popularyzator i pedagog, twórca Szkoły Suki Biłgorajskiej.
Usłyszawszy o suce od red. Mariana Domańskiego pierwszy, prototypowy egzemplarz tego instrumentu zbudował w 1993r. na podstawie obrazka na znaczku pocztowym. Jako jedyny podjął się zadania rekonstrukcji gry na suce biłgorajskiej z perspektywy właściwej niegdysiejszym użytkownikom tego instrumentu, czyli z perspektywy muzykantów wiejskich i wędrownych. Rekonstrukcję tę potraktował jako proces - dzieło swojego życia. Zbudował już wiele egzemplarzy instrumentu, nieustannie je poprawiając i udoskonalając. Jako lutnik-amator wykonał w sumie kilkadziesiąt instrumentów: suk, basów, bębnów, skrzypiec ludowych. Korzystając ze swoich kilkunastoletnich doświadczeń prowadzi Pracownię Instrumentów Ludowych w Janowie Lubelskim. Przez wiele lat grał w Kapeli Dudków ze Zdziłowic na basach.
KRZYSZTOF BUTRYN  (muzykaroztocza.pl)
Muzyk (suka biłgorajska, skrzypce, bębenek obręczowy, basy, kontrabas), animator kultury i badacz terenowy. Absolwent Instytutu Kulturoznawstwa UMCS. Wraz ze swoim ojcem Zbigniewem Butrynem prowadzi Szkołę Suki Biłgorajskiej, animuje wiele działań warsztatowych i koncertowych w Janowie Lub., Szklarni i Lublinie, m.in. Festiwal "Na rozstajnych drogach".
Jako muzyk grywał z folkowymi grupami Młodzi Janowiacy i Drewutnia. Obecnie jest członkiem Kapeli Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej, która gra muzykę in crudo. Uczył się grać na skrzypcach od Bronisława Bidy. Pierwsze swoje kroki muzyczne zawdzięcza ojcu, który uczył go grać na suce biłgorajskiej i kontrabasie.

Kapela

Kapela Butrynów fot. Mateusz Borny
Zobacz więcej na temat: folk
Komentarze1
aby dodać komentarz
komuchalepan2013-12-23 21:30 Zgłoś
I to jest POLSKA właśnie. Nie rozgłośna acz rozśpiewna - właśnie.

Czytaj także

Pieśni romskie i słowackie na Muzycznej Scenie Tradycji!

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2013 20:00
– Podhalanie bardziej się utożsamiają kulturowo ze Słowakami, z Węgrami niż z innymi częściami Polski. Siłą rzeczy tamtejsi muzycy chcąc się rozwijać sięgają nie po mazurki i krakowiaki, ale po muzykę z innych regionów Karpat – mówiła Agata Siemaszko.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncert pamięci Jana Gacy - zobacz wideo!

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2014 12:00
- W czasie naszych spotkań Jan Gaca grał na skrzypcach i mówił: "No, ja się tyle nauczyłem. A wy?". Zaczynaliśmy grać, a on oceniał: "Skarbie, nie masz czasu ćwiczyć" - mówił w Dwójce Maciej Żurek podczas koncertu poświęconego pamięci radomskiego skrzypka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kapela Bractwa Ubogich - zobacz wideo!

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2014 08:27
W ramach cyklu "Muzyczna Scena Tradycji” odbył się koncert muzyków, którzy 20 lat temu tworzyli Kapelę Bractwa Ubogich. Zapraszamy do obejrzenia koncertu!
rozwiń zwiń