X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Miloš Forman był artystą buntu i kontestacji

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2018 18:40
"Amadeusz", "Hair", "Lot nad kukułczym gniazdem" i "Skandalista Larry Flint" to tylko niektóre z wielkich dzieł zmarłego przed kilkoma dniami czeskiego reżysera. - Był piewcą kontestacji wyniesionej na poziom uniwersalny – mówiła w Dwójce Adriana Prodeus.
Audio
  • Miloš Forman i dziedzictwo jego twórczości (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Milo Forman
Miloš FormanFoto: PAP/EPA/MICHELE LIMINA

pasikowski1200pap.jpg
"Pasikowski stracił klucz do duszy widza"

Miloš Forman mawiał, że do swoich filmów zawsze poszukuje bohaterów zbuntowanych, nie godzących się na zastaną rzeczywistość. - Nie muszą być geniuszami, byleby wyróżniali się odwagą dobijania się o własną, wewnętrzną wolność - powiedział reżyser w jednym z wywiadów.

- On sam odżegnywał się od politycznych konotacji, ale jego twórczość można przypisać jednemu pokoleniowemu doświadczeniu, jakim była inwazja wojsk Układu Warszawskiego na Czechy w 1968 roku, która zastała go na Zachodzie i odcięła od ojczyzny - stwierdził Rafał Marszalek.

- W jego filmach nie znajdziemy bezpośrednich śladów tego wstrząsu, bo Forman jest oddalony od doraźnej polityki. Bunt i kontestację przeniósł na wyższy poziom kręcąc filmy, w których jednostka zawsze przeciwstawia się systemowi - dodała Adriana Prodeus.

Dlaczego Forman stał się synonimem reżysera na wskroś nowoczesnego? Na jakie kino mógł sobie pozwolić po odniesieniu sukcesu w Ameryce? Dlaczego kręcąc kolejne filmy stawiał pod znakiem zapytania swoją karierę i narażał producentów na finansowe straty? Jakie znaczenie ma jego twórczość dla Czech i Europy Środkowo- Wschodniej? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jacek Wakar

Goście: Adriana Prodeus i Rafał Marszalek (krytycy filmowi)

Data emisji: 18.04.2018

Godzina emisji: 18.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Trzy billboardy za Ebbing, Missouri". Ameryka patrzy na swoją prowincję

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2018 20:00
- Myślenie samych Amerykanów jest tu dwoiste. Z jednej strony tęsknią do ciepłej wspólnoty, z drugiej: boją się, że w tych miejscach kryją się jakieś mroki przednowoczesnej nienawiści i resentymentu – mówił Michał Oleszczyk o nie tylko filmowym amerykańskim spojrzeniu na prowincję.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mateusz Kościukiewicz: gra w masce zmieniła moje aktorstwo

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2018 19:00
- Ponad połowa filmu zagrana bez twarzy to doświadczenie, które bardzo zmieniło moje podejście do zawodu, który uprawiam. Maski jako środka wyrazu nie używa się już nawet w teatrze, a jest ona esencją aktorstwa - mówił w Dwójce znakomity aktor.
rozwiń zwiń