Boże groby – symbolika i historia

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 16:00
- Do narodzin tradycji powstawania Grobów Pańskich w kościołach przyczyniło się średniowiecze. Uznano wówczas, by w liturgii Wielkiego Piątku pojawiło się miejsce umożliwiające przeniesienie krzyża. Początkowo były to proste płyty nagrobne – mówił w Dwójce ks. Bogdan Bartołd.
Audio
  • Boże groby – symbolika i historia (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Grób Pański przy ołtarzu głównym w kościele Sióstr Wizytek przy ul. Krakowskie Przedmieście, 2. poł. lat 60. XX w.
Grób Pański przy ołtarzu głównym w kościele Sióstr Wizytek przy ul. Krakowskie Przedmieście, 2. poł. lat 60. XX w. Foto: ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego

W Wielki Piątek przedstawiliśmy audycję o Grobach Pańskich w kościołach w Polsce. - Zwyczaj ich budowania przywieźli do Polski w XIII wieku rycerze Grobu Chrystusa. Tradycja ta bardzo mocno zakorzeniła się w polskiej obyczajowości. W XVIII wieku król Stanisław August Poniatowski szedł pieszo z Zamku Królewskiego na Starym Mieście aż do Alei Ujazdowskich, nawiedzając w drodze wszystkie kościoły – opowiadała Elżbieta Kunowska.

Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji o tradycji Grobów Pańskich, ich kontekście symbolicznym i kształcie artystycznym.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotowała: Monika Pilch

Goście: ks. Bogdan Bartołd, ks. dr Mirosław Nowak oraz Elżbieta Kunowska (przewodnik PTTK)

Data emisji: 19.04.2019

Godzina emisji: 15.00

jp/bch

Czytaj także

Prof. Szymon Paczkowski: najlepszą Pasję Janową nagrał Gardiner

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2019 17:25
- Był to pierwszy utwór w tym gatunku, który poznałem i pokochałem. W szczególności, kiedy w 1985 roku nagrał go John Eliot Gardiner. Do dziś jest to dla mnie wzorcowe nagranie, ciągle nie potrafię odnaleźć lepszego - mówił w Dwójce muzykolog.
rozwiń zwiń

Czytaj także

William Christie: pasje Bacha to kamienie milowe cywilizacji

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2019 13:06
- Pasję wg św. Jana po raz pierwszy prezentowałem ponad 30 lat temu w Paryżu. Należy ona do kompozycji, które są jednym z największych monumentów w całym kanonie muzyki poważnej. Cały chrześcijański świat ma możliwość dzielić tę wielkość – mówił w Dwójce znakomity dyrygent.
rozwiń zwiń