REKLAMA

DCz #627 Wilhelm Furtwängler na festiwalu Bayreuth

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2022 14:51
- Nimb Furtwänglera polegał na tym, że muzycy zaczynali inaczej grać, jak się pojawiał w drzwiach, a przynajmniej mieli takie poczucie. Charyzma była niesamowita - mówił o Wilhelmie Furtwänglerze Wojciech Barcikowski. Związkom dyrygenta z festiwalem w Bayreuth poświęcona była audycja "Duża czarna".
Festspielhaus - miejsce wystawiania oper Richarda Wagnera podczas corocznego festiwalu w Bayreuth.
Festspielhaus - miejsce wystawiania oper Richarda Wagnera podczas corocznego festiwalu w Bayreuth.Foto: Shutterstock/Lubię68

Festiwal Wagnerowski w Bayreuth - który odbywa się nieprzerwanie od 1876 roku - jest jednym z najważniejszych wydarzeń operowych na świecie. Prowadzony przez potomków Ryszarda Wagnera festiwal, wywołuje burzliwe dyskusje nie tylko w dziedzinie interpretacji muzycznej, lecz także w sferze teatralnej. W Bayreuth reżyserują najwybitniejsi, najgłośniejsi i najbardziej kontrowersyjni twórcy.

W Bayreuth pod Furtwänglerem

Urodzony w 1886 roku Wilhelm Furtwängler, niemiecki dyrygent i kompozytor, był szefem berlińskich filharmoników i lipskiego Gewandhaus, potem m.in. festiwali w Salzburgu i na wspomnianym festiwalu w Bayreuth.

Pretekstem do przywołania w audycji Wilhelma Furtwänglera jest nowe wydanie zarejestrowanego 29 lipca 1951 roku spektaklu pod batutą naszego bohatera. - To był pierwszy koncert po nowym otwarciu festiwalu - mówił Przemysław Psikuta. - To jest czysta, żywa transmisja radiowa. Tak jak była prezentowana na antenie, pochodzi ze zbiorów radia szwedzkiego. To trochę wehikuł czasu, siadamy przed starym radioodbiornikiem i jesteśmy w Bayreuth w 1951 roku - dodał Wojciech Barcikowski.

Festiwal odrodzony

Wagnerowskie święto opery przeszło przez okres okołowojenny z zapałem romansując z ówczesną polityką. - Festiwal wyszedł z wojny z fatalną reputacją - ocenił Wojciech Barcikowski. - Spektakle powstawały w bardzo specyficznej atmosferze. Winifred Wagner – wdowa po Siegfriedzie Wagnerze, synu Ryszarda – która prowadziła festiwal, była bardzo blisko związana z Hitlerem, z ruchem narodowo-socjalistycznym i w ten sposób uwikłała też cały festiwal w politykę - podkreślił.

Po wojnie warunkiem odbudowy festiwalu było zrzeczenie się funkcji szefowej przez Winifred Wagner na rzecz synów.

Posłuchaj
120:55 2022_08_27 12_57_56_PR2_Duza_czarna.mp3 DCz #627 Wilhelm Furtwängler na festiwalu Bayreuth (Duża czarna/Dwójka)

 

***

Audycja: Duża czarna (#627)

Prowadził: Przemysław Psikuta 

Gość: Wojciech Barcikowski

Data emisji: 27.08.2022

Godzina emisji: 13.00

Czytaj także

DCz #600. Franciszek Schubert w jubileuszowym wydaniu audycji

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2022 16:00
600. wydaniu audycji towarzyszył austriacki kompozytor i prekursor romantyzmu w muzyce Franciszek Schubert. - To, co jest piękne w muzyce Schuberta, to właśnie "te ombra, te cienie, które jednakże nieustannie przechodzą w strefę światła" - mówił gość audycji Marcin Zgliński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

#DCz 613. Teresa Berganza Vargas - oszałamiająca kariera oparta na kilku rolach

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2022 16:00
- Budowała swoją karierę na kilku rolach i sama uważała, że ten ograniczony dobór repertuaru wynika z jej głosu. Była ewidentnie perfekcjonistką - mówił o mezzosopranistce Teresie Berganzie Vargas gość audycji "Duża Czarna" Wojciech Barcikowski.
rozwiń zwiń