Kompozytorzy Polskiego Radia. Od etatów po tryumfy na Międzynarodowej Trybunie

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2025 10:12
Piotr Moss, Eugeniusz Knapik, a także Edward Pałłasz, Henryk Mikołaj Górecki i Witold Lutosławski – to nazwiska kompozytorów, których gawędy przypominamy w tym tygodniu w cyklu "Zapiski ze współczesności".
Od samego początku Polskie Radio nie tylko dokumentowało życie muzyczne, lecz także je współtworzyło. Zdj. ilustracyjne
Od samego początku Polskie Radio nie tylko dokumentowało życie muzyczne, lecz także je współtworzyło. Zdj. ilustracyjneFoto: Dragon Images/Shutterstock

Audycji słuchaj na podcasty.polskieradio.pl >>>

Są to kompozytorzy, których  łączy silny, acz odmienny kontakt z radiem. Piotr Moss związany był przez lata z Teatrem Polskiego Radia, Edward Pałłasz był dyrektorem radiowej Dwójki, utwory Eugeniusza Knapika dwukrotnie reprezentowały Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu, otrzymując raz wyróżnienie, a w 1984 roku 1. miejsce za Kwartet smyczkowy. Na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu dwukrotnie święcił triumfy także Henryk Mikołaj Górecki, mistrz Eugeniusza Knapika, zdobywając I nagrodę w 1973 roku za utwór Ad Matrem.

Na zakończenie wreszcie Witold Lutosławski, którego jedyną pracą etatową była praca, zaraz po wojnie, właśnie w Polskim Radiu. Utwory Witolda Lutosławskiego cztery razy nagradzano na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów, a jego imię nosi Studio Koncertowe Polskiego Radia w Warszawie.

Radio jako mecenas muzyki nowej

Od samego początku Polskie Radio nie tylko dokumentowało życie muzyczne, lecz także je współtworzyło. Już w latach 50. i 60. zaczęły pojawiać się zamówienia kompozytorskie – najpierw okazjonalne, później systematyczne. Dzięki nim powstały dzieła przeznaczone specjalnie do nagrań studyjnych i radiowych premier. To właśnie Polskie Radio było zamawiającym m.in. nowe utwory u Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda czy Andrzeja Panufnika. W kolejnych dekadach zamówienia obejmowały twórczość Eugeniusza Knapika, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Zygmunta Krauzego.

Były one nie tylko wsparciem finansowym, ale też formą legitymizacji twórczości – dzieło "zamówione przez radio" od razu miało zapewnioną obecność w eterze, a często też reprezentację na międzynarodowych konkursach i festiwalach, takich jak Trybuna Kompozytorów w Paryżu. W ten sposób radio stawało się mecenasem muzyki nowej, budując jej historię razem z kompozytorami.

POSŁUCHAJ:

Kompozytorzy Polskiego Radia #1. Piotr Moss <<<

Kompozytorzy Polskiego Radia #2. Eugeniusz Knapik <<<

***

Na "Zapiski ze współczesności" zapraszamy od poniedziałku do piątku (8-12.09) o godz. 12.45. 

Czytaj także

Witold Lutosławski we wspomnieniach. Czym dla kompozytora była cisza?

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 09:30
Witold Lutosławski to, obok Krzysztofa Pendereckiego, najbardziej znany na świecie polski kompozytor współczesny. Jego imię nosi studio koncertowe Polskiego Radia. Artysta zmarł trzydzieści lat temu, 7 lutego 1994 roku.
rozwiń zwiń