Czemu Madonna Caravaggia ma brudne nogi?

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2015 16:48
- On po prostu jako pierwszy wprowadził do swojego malarstwa postanowienia Soboru Trydenckiego - wyjaśniła historyk sztuki dr Grażyna Bastek.
Audio
  • Rozmowa o osobie i twórczości Caravaggia (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Fragment obrazu  Madonna Loterańska Caravaggia. Pełna reprodukcja poniżej
Fragment obrazu "Madonna Loterańska" Caravaggia. Pełna reprodukcja poniżejFoto: wikipedia, domena publiczna (wikimedia)

Kościelni teologowie postulowali sprowadzenie sztuki religijnej na ziemię, ukazanie przeżyć duchowych jako rzeczy prostych, naturalnych, oczywistych - tak, by zwykli ludzie mogli się z tymi doświadczeniami utożsamić i - być może - zbliżyć się do zrozumienia skomplikowanych prawd wiary.

- Dlatego "Madonna Loretańska" jawi się pielgrzymom jako kobieta zmysłowa, ubrana w czerwoną suknię z dekoltem. Brudne nogi i taneczna poza upodobniają ją do Rzymianek z krwi i kości - mówiła dr Grażyna Bastek.

Jeśli wierzyć historycznym biografom Caravaggia, do postaci Matki Boskiej pozowała... kurtyzana. Ta pogłoska może być jednak równie dobrze pokłosiem pewnego czysto estetycznego konfliktu.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Hanna Maria Giza

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 31.07.2015

Godzina emisji: 22.30

mm/jp

Czytaj także

Infantka Margerita, czyli jak portretowano królewny

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 14:00
Na słynnym obrazie Diego Velázqueza przedstawiającym młodą Małgorzatę Teresę Habsburżankę przyszła cesarzowa przedstawiona jest zgodnie z konwencją królewskiego portretu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Diego Velazqueza dziwne gry z przestrzenią

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2015 11:00
W wieku 19 lat Diego Velazquez namalował obraz "Scena kuchenna z Chrystusem w domu Marii i Marty". Zastosował tam trick, który towarzyszył mu do końca życia...
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Trzej filozofowie". Próby wyjaśnienia zagadki

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2015 10:00
- Można by złożyć wielką księgę o interpretacjach tego obrazu - mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o wieloznacznym, niepokojącym malowidle włoskiego mistrza Giorgione.
rozwiń zwiń