X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Czemu Madonna Caravaggia ma brudne nogi?

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2015 16:48
- On po prostu jako pierwszy wprowadził do swojego malarstwa postanowienia Soboru Trydenckiego - wyjaśniła historyk sztuki dr Grażyna Bastek.
Audio
  • Rozmowa o osobie i twórczości Caravaggia (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Fragment obrazu  Madonna Loterańska Caravaggia. Pełna reprodukcja poniżej
Fragment obrazu "Madonna Loterańska" Caravaggia. Pełna reprodukcja poniżejFoto: wikipedia, domena publiczna (wikimedia)

Kościelni teologowie postulowali sprowadzenie sztuki religijnej na ziemię, ukazanie przeżyć duchowych jako rzeczy prostych, naturalnych, oczywistych - tak, by zwykli ludzie mogli się z tymi doświadczeniami utożsamić i - być może - zbliżyć się do zrozumienia skomplikowanych prawd wiary.

- Dlatego "Madonna Loretańska" jawi się pielgrzymom jako kobieta zmysłowa, ubrana w czerwoną suknię z dekoltem. Brudne nogi i taneczna poza upodobniają ją do Rzymianek z krwi i kości - mówiła dr Grażyna Bastek.

Jeśli wierzyć historycznym biografom Caravaggia, do postaci Matki Boskiej pozowała... kurtyzana. Ta pogłoska może być jednak równie dobrze pokłosiem pewnego czysto estetycznego konfliktu.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Hanna Maria Giza

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 31.07.2015

Godzina emisji: 22.30

mm/jp

Komentarze1
aby dodać komentarz
Render2015-08-01 22:01 Zgłoś
Odważny webmaster. Tak sobie "flipnąć" Caravaggia?

Czytaj także

Infantka Margerita, czyli jak portretowano królewny

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 14:00
Na słynnym obrazie Diego Velázqueza przedstawiającym młodą Małgorzatę Teresę Habsburżankę przyszła cesarzowa przedstawiona jest zgodnie z konwencją królewskiego portretu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Diego Velazqueza dziwne gry z przestrzenią

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2015 11:00
W wieku 19 lat Diego Velazquez namalował obraz "Scena kuchenna z Chrystusem w domu Marii i Marty". Zastosował tam trick, który towarzyszył mu do końca życia...
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Trzej filozofowie". Próby wyjaśnienia zagadki

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2015 10:00
- Można by złożyć wielką księgę o interpretacjach tego obrazu - mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o wieloznacznym, niepokojącym malowidle włoskiego mistrza Giorgione.
rozwiń zwiń