Infantka Margerita, czyli jak portretowano królewny

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 14:00
Na słynnym obrazie Diego Velázqueza przedstawiającym młodą Małgorzatę Teresę Habsburżankę przyszła cesarzowa przedstawiona jest zgodnie z konwencją królewskiego portretu.
Audio
  • Infantka Margerita, czyli jak portretowano królewny (Jest taki obraz/Dwójka)
Diego Velzquez Infanta Margarita (fragm. obrazu). Małgorzata Teresa Habsburg miała 14 lat, gdy w 1666 r. opuściła Madryt i udała się do Austrii, gdzie została uroczyście powitana przez swojego przyszłego męża
Diego Velázquez "Infanta Margarita" (fragm. obrazu). Małgorzata Teresa Habsburg miała 14 lat, gdy w 1666 r. opuściła Madryt i udała się do Austrii, gdzie została uroczyście powitana przez swojego przyszłego mężaFoto: Wikipedia/domena publiczna

Kiedy Filip IV, król Hiszpanii, ożenił się w 1649 roku po raz kolejny, postanowił wezwać z Włoch swojego nadwornego malarza Diego Velázqueza. Powód był oczywisty: nowa małżonka, a w przyszłości dzieci będą potrzebowały portretów. W dodatku córka króla z pierwszego małżeństwa już dorastała, była zatem potrzeba wysyłania wizerunków kandydatom na męża, najczęściej nieznających - aż do momentu zaślubin - swoich wybranek.
Jednym z takich obrazów tworzonych na potrzeby matrymonialne był portret młodej Małgorzaty Teresy Habsburżanki, córki Filipa IV. - Infantka Margerita malowana była przez Velázqueza co najmniej pięć razy - mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek. Wszystkie płótna, poczynając od pierwszego, ukazującego 3-letnią królewnę, utrzymane były w konwencji królewskiego portretu. W takiej też stylistyce namalowany jest obraz "Infanta Margarita", który w Dwójkowej audycji został szczegółowo omówiony.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 15.02.2015

Godzina emisji: 10.30

(jp/kul)

Diego
Diego Velázquez "Infanta Margarita"

Czytaj także

Mężczyzna z obrazu Moroniego. Za piękny na krawca?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014 11:11
"Portret krawca” jest bardzo ceniony, chociaż temat niepozorny, a sam krawiec nieznany. Uroda tego portretu zdobyła mu jednak wielką sławę w XVII wieku - mówiła dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Każda mężatka chciała być jak Lukrecja

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2015 19:00
- Ta rzymska heroina traktowana była niemal jak chrześcijańska święta - podkreśliła dr Grażyna Bastek opowiadając o pewnym portrecie pędzla Lotta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Alegoria malarstwa" - testament Vermeera?

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2015 13:20
Dr Grażyna Bastek opowiedziała o jednym z najsłynniejszych i najszerzej dyskutowanych dzieł holenderskiego malarza.
rozwiń zwiń