X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Infantka Margerita, czyli jak portretowano królewny

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2015 14:00
Na słynnym obrazie Diego Velázqueza przedstawiającym młodą Małgorzatę Teresę Habsburżankę przyszła cesarzowa przedstawiona jest zgodnie z konwencją królewskiego portretu.
Audio
  • Infantka Margerita, czyli jak portretowano królewny (Jest taki obraz/Dwójka)
Diego Velzquez Infanta Margarita (fragm. obrazu). Małgorzata Teresa Habsburg miała 14 lat, gdy w 1666 r. opuściła Madryt i udała się do Austrii, gdzie została uroczyście powitana przez swojego przyszłego męża
Diego Velázquez "Infanta Margarita" (fragm. obrazu). Małgorzata Teresa Habsburg miała 14 lat, gdy w 1666 r. opuściła Madryt i udała się do Austrii, gdzie została uroczyście powitana przez swojego przyszłego mężaFoto: Wikipedia/domena publiczna

Kiedy Filip IV, król Hiszpanii, ożenił się w 1649 roku po raz kolejny, postanowił wezwać z Włoch swojego nadwornego malarza Diego Velázqueza. Powód był oczywisty: nowa małżonka, a w przyszłości dzieci będą potrzebowały portretów. W dodatku córka króla z pierwszego małżeństwa już dorastała, była zatem potrzeba wysyłania wizerunków kandydatom na męża, najczęściej nieznających - aż do momentu zaślubin - swoich wybranek.
Jednym z takich obrazów tworzonych na potrzeby matrymonialne był portret młodej Małgorzaty Teresy Habsburżanki, córki Filipa IV. - Infantka Margerita malowana była przez Velázqueza co najmniej pięć razy - mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek. Wszystkie płótna, poczynając od pierwszego, ukazującego 3-letnią królewnę, utrzymane były w konwencji królewskiego portretu. W takiej też stylistyce namalowany jest obraz "Infanta Margarita", który w Dwójkowej audycji został szczegółowo omówiony.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 15.02.2015

Godzina emisji: 10.30

(jp/kul)

Diego
Diego Velázquez "Infanta Margarita"
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mężczyzna z obrazu Moroniego. Za piękny na krawca?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014 11:11
"Portret krawca” jest bardzo ceniony, chociaż temat niepozorny, a sam krawiec nieznany. Uroda tego portretu zdobyła mu jednak wielką sławę w XVII wieku - mówiła dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Każda mężatka chciała być jak Lukrecja

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2015 19:00
- Ta rzymska heroina traktowana była niemal jak chrześcijańska święta - podkreśliła dr Grażyna Bastek opowiadając o pewnym portrecie pędzla Lotta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Alegoria malarstwa" - testament Vermeera?

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2015 13:20
Dr Grażyna Bastek opowiedziała o jednym z najsłynniejszych i najszerzej dyskutowanych dzieł holenderskiego malarza.
rozwiń zwiń