X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Teatr słowa i myśli

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2011 14:30
W swojej szeroko pojętej działalności teatralnej Erwinowi Axerowi przyświecała myśl Goethego, że działalność artystyczna daje wolność, ale też nakłada konkretne obowiązki.
Audio

"Erwin Axer. Teatr słowa i myśli" Elżbiety Baniewicz to opowieść o życiu i twórczości reżysera teatralnego, założyciela i dyrektora jednej z najważniejszych scen warszawskich, Teatru Współczesnego. Bogato ilustrowana książka dokumentuje to, co w teatrze najważniejsze i jednocześnie ulotne - niepowtarzalne spektakle, ich scenografie, kostiumy oraz role tworzone przez największe aktorskie osobowości minionego wieku, m.in. Irenę Eichlerównę, Halinę Mikołajską, Zofię Mrozowską, Barbarę Ludwiżankę, Henryka Borowskiego, Tadeusza Fijewskiego, Tadeusza Łomnickiego, Kazimierza Opalińskiego. Autorka jest publicystką i krytykiem teatralnym, do tej pory opublikowała kilkaset tekstów o teatrze, m.in. w "Teatrze", "Kulturze", "Theatre en Pologne", "Performing Art Journal", "Teatre Journal", "Individualitat",

O książce poświęconej Erwinowi Axerowi i twórczości tego wybitnego reżysera teatralnego rozmawiali w "Sezonie na Dwójkę": autorka książki Elżbieta Baniewicz  oraz Janusz Majcherek - krytyk teatralny i wykładowca, członek kolegium redakcyjnego "Teatru".

Erwin Axer na pytanie czy mógłby być kimś innym, niż reżyserem odpowiadał, że mógłby robić wiele różnych rzeczy, żartował nawet, że wcześniej był dobrym ślusarzem, narciarzem, pływakiem i mógłby te zajęcia kontynuować. Reżyserem został, bo – jak sam przyznał - po prostu wydawało mu się to nieco ciekawsze. Jednak reżyserię uważał za zajęcie, które nie daje się skodyfikować, jego istotne elementy niełatwo jest określić. Podreślał, że między poszczególnymi profesjonalnymi reżyserami, punktów stycznych jest tak na prawdę niewiele. Nasi goście byli zgodni, że gdyby Axer nie został reżyserem to musiałby zostać pisarzem. Jego pisarski talent ujawniał się chociażby w pisanych przez niego felietonach.

W 1946 roku reżyser został kierownikiem Teatru Kameralnego Domu Żołnierza w Łodzi, który po przeniesieniu do Warszawy w 1949 przemianowano na Teatr Współczesny. Kierował nim do roku 1981. - Teatr Współczesny pod kierownictwem Erwina Axera był sceną opiniotwórczą i "zawodowotwórczą". W swojej szeroko pojętej działalności teatralnej (reżyserowanie, kierowanie teatrem i pisanie o teatrze) przyświecała mu myśl Goethego, że działalność artystyczna daje wolność, ale też nakłada konkretne obowiązki, ma na celu rozwój kultury własnej, ale też kultury społeczeństwa – mówiła Elżbieta Baniewicz.

Nasi goście zwrócili też uwagę, że twórczość Erwina Axera była nieco buntownicza wobec swego mistrza - Leona Schillera. Nie był to jednak sprzeciw o charakterze ideologicznym czy politycznym. Axer raczej przeciwstawiał się tak bliskiej Schillerowi wizji teatru monumentalnego. Wystawiał przede wszystkim współczesną dramaturgię zachodnioeuropejską i amerykańską. Działalność teatralna w Polsce była dla Axera zawsze najważniejsza, często odrzucał ciekawe propozycje stworzenia spektaklu poza granicami kraju.

Audycję przygotowali Tomasz Mościcki i Bartosz Panek.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Roztargniona krytyczka

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2010 14:21
Krytyk teatralny czy krytyk kultury? Czyli kim była Marta Fik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czarne chmury zawisły nad Teatrem Telewizji

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2011 13:26
Spektakl Teatru Telewizji - przez wiele lat ten program był dla wielu Polaków wielkim świętem. Dlaczego w ostatnim czasie ta ważna instytucja zepchnięta została na margines?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie teatralia

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2011 11:10
- Dziś o teatrze mówi się już innym językiem. W ciągu ostatnich 30 lat powstały nowe dyscypliny zajmujące się tą dziedziną sztuki - mówiła w Dwójce Agata Adamiecka, teatrolog.
rozwiń zwiń