Muzea kompozytorów jako miejsca pamięci

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2013 07:54
Autentyczność, atmosfera, magia – to wszystko powinno, zdaniem gości "Sezonu na Dwójkę”, zawierać idealne muzeum wybitnego kompozytora muzyki poważnej.
Audio
  • Rozmowa o muzeach kompozytorów muzyki poważnej/ (Sezon na Dwójkę)
Muzeum biograficzne Fryderyka Chopina w Warszawie odnowione dzięki funduszom z Programu Infrastruktura i Środowisko
Muzeum biograficzne Fryderyka Chopina w Warszawie odnowione dzięki funduszom z Programu Infrastruktura i Środowisko Foto: funduszeeuropejskie.gov.pl

W "Sezonie na Dwójkę", wraz z zaproszonymi gośćmi: Joanną Bojarską, kuratorem, Grzegorzem Michalskim, prezesem Towarzystwa im. Witolda  Lutosławskiego, i Maciejem Janickim, kuratorem Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz korespondentami: Urszulą Rzepczak z Rzymu i Wojciechem Szymańskim z Berlina, rozmawialiśmy o europejskich muzeach wielkich kompozytorów muzyki poważnej.
Grzegorz Michalski oceniał, że dziś muzea poświęcone kompozytorom to swoiste "miejsca pamięci” - im bardziej odczuwalna jest ich obecność, tym wyżej należy je oceniać. – Wizytowanie mieszkania, w którym przyszedł na świat Mozart czy Beethoven - w tym jest jakaś magia – dodał.
Kurator Joanna Bojarska przekonywała natomiast, że ludzie lubią poznawać człowieka w kompozytorze, jego myśli, przeżycia, klęski i chwałę. Nie zawsze jednak udaje się to osiągnąć, czasami organizatorzy zbytnio stawiają na autentyczność – co może odrzucić lub zniechęcić zwiedzającego.
Grzegorz Michalski bardzo negatywnie odebrał wizytę w mieszkaniu-muzeum Scriabina w Moskwie. - Przykurzone, nieuporządkowane, zwłaszcza nocnik pod słabo zasłanym łóżkiem – tu przekroczono granicę progu magii – komentował.
Pozytywne oceny przeważały jednak nad negatywnymi. Maciej Janicki za bardzo dobry przykład zachowania "autentyczności” wnętrza muzeum-mieszkania podał przykład muzeum Griega. Jego zdaniem jest to doskonały przykład symbiozy, gdyż jego dom, pełen autentyzmu, pozwala doznać specyfikę pięknie położonego miejsca.
- Chatka kompozytora, co się zdarza niezwykle rzadko, jest zachowana jak w przypadku Mahlera, a z drugiej strony mamy niezwykle nowoczesną salę koncertową, z przepięknym widokiem, sprawiającym, że słuchając muzyki, widzimy za sceną, za fortepianem, chatkę kompozytora, a dalej fiord. A nad nim, kiedy zejdzie się nad wodę, znajduje się grób Griega. To jest niezwykłe miejsce – wspominał Maciej Janicki.
Kurator Joanna Bojarska z kolei bardzo pozytywnie oceniała wystrój salonu Chopina w Bibliotece Polskiej w Paryżu, który jest "rzeczywiście salonem Chopina”.
- Byłam tam na kilku koncertach i publiczność stała obok fortepianu albo siedziała obok niego. Pamiątki po Chopinie są tak ładnie wmontowane, że robią wrażenie zamieszkałego wnętrza, które żyje pomimo tego, że jest zrobione bardzo tradycyjnie – oceniała.
- Muzea na ogół, lokowane w miejscach związanych z postaciami wielkich twórców, mają tę swoją magię, która jest ich siłą i ona nie zniknie, natomiast jest to również ich ograniczenie. Jak wyjść w stronę nowszych pomysłów na mobilizowanie muzeów, jak to przekształcić we wciągającą opowieść o czasach i postaciach, kiedy jesteśmy nieuchronnie skazani na zachowanie tego, co historia nam zostawiła – zastanawiał się Grzegorz Michalski.
Audycję prowadziła Anna Skulska.
pp

Czytaj także

Khatia Buniatishvili na festiwalu w Verbier

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2012 10:11
Mimo młodego wieku, gruzińska pianistka jest stałą bywalczynią festiwalu w Verbier i jedną z ulubionych gwiazd tego wydarzenia. Po wyprzedanych koncertach w 2010 i 2011 roku, Buniatishvili triumfalnie powraca do Szwajcarii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Leif Ove Andsnes w podwójnej roli

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2012 11:27
Znakomity norweski pianista od fortepianu poprowadzi koncerty Beethovena. Koncert miał miejsce podczas festiwalu w Bergen.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Marzę o nagraniu wszystkich mazurków Chopina"

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2012 08:53
Najpierw jednak do rąk melomanów trafi płyta z polonezami polskiego kompozytora, które Rafał Blechacz nagra dla wytwórni Deutsche Grammophon.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Barłomiej Wąsik: prawdziwa awangarda to Beethoven

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2013 17:00
Z jednym z najciekawszych pianistów i aranżerów młodego pokolenia Ewa Szczecińska rozmawiała o awangardowości XIX- wiecznej muzyki fortepianowej: od Beethovena, przez Chopina i Schumanna, po Liszta.
rozwiń zwiń