Musimy nadrobić Andrzeja Panufnika

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2013 10:00
- To kompozytor wciąż mało obecny. Wynika to m.in. z niemal 30 lat milczenia i cenzurowania muzyki i nazwiska Panufnika w PRL - mówiła w Dwójce muzykolog Beata Bolesławska-Lewandowska, zapowiadając obchody setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika w 2014 r.
Audio
  • Emil Wesołowski opowiada o inscenizacji baletu Piotra Czajkowskiego "Dziadek do orzechów" w Operze Krakowskiej (Poranek Dwójki)
  • "Musimy nadrobić Andrzeja Panufnika". Ewa Bogusz-Moore i Beata Bolesławska-Lewandowska o obchodach setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika (PR, 18.12.2013)
Andrzej Panufnik
Andrzej PanufnikFoto: PAP

Setna rocznica urodzin Panufnika zostanie uhonorowana licznymi wykonaniami muzyki artysty, fonograficznymi nagraniami jego muzyki, wieloma spotkaniami i dyskusjami wokół dziedzictwa kompozytora oraz innych twórców żyjących na emigracji, a także powstaniem ''Raportu o obecności muzyki i postaci Andrzeja Panufnika w latach 1991-2013'' i strony internetowej poświęconej muzykowi.

Obchody odbywają się we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Towarzystwem im. W. Lutosławskiego, Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i Polskim Radiem. W "Poranku Dwójki" na temat rocznicy opowiadały Ewa Bogusz-Moore z Instytutu Adama Mickiewicza i muzykolog Beata Bolesławska-Lewandowska, autorka monografii "Panufnik", wydanej w 2001 r. w serii "Kompozytorzy polscy XX wieku" Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

- Rocznice dają pewien impuls do tego, żeby jakiejś muzyki było więcej - powiedziała Ewa Bogusz-Moore. - Zwykle wiąże się to z funduszami pomagającymi wesprzeć inicjatywy, które poza tym niekoniecznie znalazłby wsparcie finansowe - dodała.

Beata Bolesławska-Lewandowska zwróciła uwagę, że muzyce Andrzeja Panufnika zbliżające się obchody mogą pomóc znaleźć właściwe miejsce w świadomości nie tylko Polaków. - To kompozytor wciąż mało obecny - stwierdziła. - Wynika to z wielu przyczyn. W Polsce z pewnością trudno jest nadrobić prawie 30 lat milczenia i całkowitej cenzury nałożonej na muzykę i nazwisko Panufnika. Był u nas nieobecny, siłą rzeczy nie wszedł więc w nurt tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, a za jej przyczyną w światowy krwiobieg muzyki współczesnej dzięki Warszawskiej Jesieni i Festiwalowi Muzyki Współczesnej - mówiła.

Muzykolog zaznaczyła jednak, że nie należy w całości łączyć Andrzeja Panufnika z przedstawicielami wspomnianej szkoły. - Jego muzyka jest trochę inna, bardziej indywidualna, bardziej zakorzeniona w tradycji - opowiadała. - Myślę, że to jest jej walorem dla publiczności filharmonicznej. Filharmonie wciąż się jednak Panufnika boją, bo im z kolei wydaje się zbyt współczesny. Mam więc nadzieję, że ta rocznica zmobilizuje wiele instytucji do działania i że muzyka Panufnika dotrze do ludzi. Liczymy na to, że osoba tego kompozytora i jego twórczość będzie po tym roku mocniej zaznaczona w polskim i zagranicznym życiu muzycznym - dodała.

***
W "Poranku Dwójki" przenieśliśmy się także do Opery Krakowskiej, gdzie w sobotę odbędzie się premiera "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego.
Audycję prowadził Piotr Matwiejczuk.
18 grudnia (środa)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Muzyka trzech kompozytorów z radiowych archiwów

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2013 09:00
W "Poranku Dwójki" rozmawialiśmy o uruchomionym 2 grudnia serwisie www.trzejkompozytorzy.pl poświęconym Witoldowi Lutosławskiemu, Krzysztofowi Pendereckiemu i Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu. Podstawą portalu są archiwalne nagrania Polskiego Radia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lutosławski w kultowym nowojorskim radiu

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2013 13:00
- Występ odbędzie się w kompleksie kulturalnym Symphony Space na Broadwayu i będzie transmitowany na całym świecie dzięki radiu Q2 Music - mówił w Dwójce Filip Lech z redakcji culture.pl o koncercie "Witold Lutosławski: Centennial Tribute".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego w Operze Krakowskiej

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2013 12:23
Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych - opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie...
rozwiń zwiń