X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Nikt nie widzi demonów". Świat wg Boscha

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2016 11:05
- Najciekawsze jest to, że przedstawiony w centralnej części tryptyku tytułowy wóz z sianem ciągnięty jest w stronę piekła - podkreślała Grażyna Bastek, opowiadając o znaczeniu jednego z ostatnich dzieł Hieronima Boscha.
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o historii i znaczeniu tryptyku "Wóz z sianem" Hieronima Boscha (Jest taki obraz)
Obraz Wóz siana nawiązuje do flamandzkiego przysłowia: świat jest wielkim wozem siana, każdy zgarnia z niego tyle, ile zdoła.  Na zdj. fragm. centralnej części tryptyku
Obraz "Wóz siana" nawiązuje do flamandzkiego przysłowia: świat jest wielkim wozem siana, każdy zgarnia z niego tyle, ile zdoła. Na zdj. fragm. centralnej części tryptyku Foto: Wikimedia/domena publiczna

Do ogromnego wozu, oczywistego symbolu pieniądza, ziemskiego bogactwa, zaprzęgnięci są człowieczo-zwierzęce poczwary, niepozostawiające złudzeń, skąd pochodzą. - Ludzie podążający w orszaku za wozem nie widzą, kto ciągnie ten wóz. Są ślepi na swój los - interpretowała obraz Grażyna Bastek.

Ani papież, ani król, ani tym bardziej nikt z gawiedzi nie widzą czającego się uosobionego zła. Co więcej: nikt oprócz jednej postaci przedstawionej w tej części obrazu Boscha nie zauważa górującego nad zepsutym światem Chrystusa.

W rozmowie również: jak ze znaczeniem tryptyku koresponduje, ukazana na jego zewnętrznej części (po zamknięciu skrzydeł), wizja Wędrowca oraz - co sądzić o hipotezie, że "Wozu z sianem" nie namalował jednak Bosch. 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 14.08.2016

Godzina emisji: 10.15

jp/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Tajemnice różańca na obrazie Zurbarána

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2016 15:14
- Dzieło to było jednym z kilkunastu obrazów, który zdobiły olbrzymi ołtarz w klasztorze, w Jerez de la Frontera - mówiła o płótnie "Madonna Różańcowa adorowana przez Kartuzów" dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sofonisba Anguissola. Szachownica metaforą życia

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2016 13:55
"Gra w szachy" - słynne dzieło malarki epoki renesansu jest o tyle zaskakujące, że tytułowa gra co prawda była w tym czasie szalenie popularna, ale zarezerwowana dla mężczyzn. .
rozwiń zwiń