X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Portret Innocentego X" i jego interpretacje

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2018 16:27
Za najwybitniejsze dzieło malarskie wszech czasów Francis Bacon uznawał "Las Meninas" Diego Velázqueza, ale to nie temu obrazowi hiszpańskiego mistrza poświęcił kilka lat i liczne studia.
Audio
  • "Portret Innocentego X" i jego interpretacje (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Portret Innocentego X Diego Velzqueza
Fragment obrazu "Portret Innocentego X" Diego VelázquezaFoto: Wikipedia/domena publiczna

Obsesją malarza stał się "Portret Innocentego X". Bacon zaczął malować interpretacje papieskiego portretu w 1949 roku. W ciągu kilku następnych lat powstało ich bardzo wiele. Niektóre są zbliżone kompozycją do dzieła Velázqueza, niektóre ukazują tylko głowę lub popiersie papieża. Najbardziej znana wersja pochodzi z 1953 roku i należy do zbiorów Des Moines Art Center w USA. Papież siedzi na tronie, z rękami na poręczach, jednak nie patrzy zniecierpliwionym wzrokiem na widza, jak u Velázqueza, lecz przeraźliwie krzyczy.

Bacon namalował Innocentego X ze swobodą, jaką może dysponować współczesny malarz. Nie siedział przed nim prawdziwy papież, potrzebujący oficjalnego wizerunku do celów propagandowych. I nikt mu za ten portret nie obiecał zapłaty. Nie musiał zatem sprostać zasadom stosowności i godności, jakie obowiązywały przez stulecia w przedstawianiu najwyższego dostojnika Kościoła katolickiego. Papież Bacona sprawia wrażenie jakby siedział na krześle elektrycznym.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość audycji: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 15.04.2018

Godzina emisji: 11.00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Przedstawianie van Gogha jako Nikifora to nieporozumienie"

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2018 12:27
- Nic tu do niczego nie pasuje. Ani genialny warsztat, czyli bardzo wrażliwy i precyzyjny rysunek, ani poczucie barwy, od pewnego momentu ekspresjonistycznej, umownej, traktowanej abstrakcyjnie, ani wyobraźnia, która czerpała z wielu źródeł, m.in. ze sztuki japońskiej - mówił w Dwójce Łukasz Kossowski, historyk sztuki i poeta.
rozwiń zwiń