X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Ofelia". Drobiazgowy realizm Johna Everetta Millaisa

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2019 11:13
O tym, jak umierała Ofelia, dowiadujemy się z opowieści Gertrudy. Sceny śmierci nie ma u Szekspira, nakręcił ją jednak Laurence Olivier w ekranizacji "Hamleta" z 1948 roku. Filmowa Ofelia płynie tam porwana nurtem strumienia i śpiewa, upozowana tak, jak w obrazie Johna Everetta Millaisa.
Audio
  • "Ofelia" Johna Everetta Millaisa (Jest taki obraz/Dwójka)
Ofelia Johna Everetta Millaisa
"Ofelia" Johna Everetta MillaisaFoto: Wikimedia/domena publiczna

W brytyjskiej wyobraźni nie ma innej Ofelii, jak tylko ta ze słynnego obrazu z Tate Britain. Millais malował obraz wiele miesięcy pomiędzy 1851 a 1852 rokiem. Najpierw stworzył drobiazgowo, wręcz hiperrealistycznie ujęty pejzaż, pracując pięć miesięcy nad rzeką Hogsmill w Surrey. Malował w plenerze, co nie było w tym czasie powszechne. Razem z innym prerafaelitą Williamem Holmanem Huntem, który pracował wówczas nad "Zabłąkanymi owcami", siedzieli nad rzeką, ochraniając się siatkami przed gryzącymi ich muszkami. Od października 1851 roku, już w swojej pracowni w Londynie Millais wkomponował w nurt rzeki tonącą postać Ofelii. Pozowała mu dziewiętnastoletnia wówczas Elisabeth Siddal, leżąc godzinami w wannie. Poważnie się przeziębiła, a jej ojciec przedstawił malarzowi wysokie rachunki za leczenie córki.

Pomimo tego, że pejzaż i postać Ofelii malowane były oddzielnie, nie widać w obrazie żadnego "pęknięcia". Być może dlatego, że oba elementy łączy drobiazgowy realizm. Malarz znalazł w pejzażu Surrey miejsce z pochyloną wierzbą, z której Ofelia wpadła do rzeki, drobiazgowo oddał kwiaty znajdujące się w girlandzie dziewczyny i dodał kilka innych, chociażby maki. W ciągu kilku miesięcy, podczas których malowany był obraz, różne gatunki kwiatów rozkwitały i więdły, zgodnie z rytmem przyrody, stąd taka obfitość roślinności, niewystępującej jednak w tym samym czasie w naturze. Haftowana srebrem suknię dla Ofelli Millais znalazł w sklepie ze starociami i studiował jej rozmoknięte, unoszące się na wodzie fałdy. Nie była to suknia z czasów Szekspira, ale kto wie, w jakich strojach chodziła Ofelia w graniczącej z Polską Danii…?

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 24.03.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Reakcje na słowa Chrystusa na fresku Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2019 11:15
W audycji "Jest taki obraz" tym razem zajmowaliśmy się religijnym arcydziełem włoskiego mistrza z epoki renesansu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Transformacja pejzażu Paula Cézanne’a

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2019 15:55
Cztery kilometry od domu Cézanne’a w Prowansji wznosiła się niezbyt wysoka góra o charakterystycznym rozległym kształcie i ściętym czubku. Malarz malował ją wielokrotnie, zachowało się ok. 60 akwarel i płócien przedstawiających Górę Świętej Wiktorii.
rozwiń zwiń