"Ofelia". Drobiazgowy realizm Johna Everetta Millaisa

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2019 11:13
O tym, jak umierała Ofelia, dowiadujemy się z opowieści Gertrudy. Sceny śmierci nie ma u Szekspira, nakręcił ją jednak Laurence Olivier w ekranizacji "Hamleta" z 1948 roku. Filmowa Ofelia płynie tam porwana nurtem strumienia i śpiewa, upozowana tak, jak w obrazie Johna Everetta Millaisa.
Audio
  • "Ofelia" Johna Everetta Millaisa (Jest taki obraz/Dwójka)
Ofelia Johna Everetta Millaisa
"Ofelia" Johna Everetta MillaisaFoto: Wikimedia/domena publiczna

W brytyjskiej wyobraźni nie ma innej Ofelii, jak tylko ta ze słynnego obrazu z Tate Britain. Millais malował obraz wiele miesięcy pomiędzy 1851 a 1852 rokiem. Najpierw stworzył drobiazgowo, wręcz hiperrealistycznie ujęty pejzaż, pracując pięć miesięcy nad rzeką Hogsmill w Surrey. Malował w plenerze, co nie było w tym czasie powszechne. Razem z innym prerafaelitą Williamem Holmanem Huntem, który pracował wówczas nad "Zabłąkanymi owcami", siedzieli nad rzeką, ochraniając się siatkami przed gryzącymi ich muszkami. Od października 1851 roku, już w swojej pracowni w Londynie Millais wkomponował w nurt rzeki tonącą postać Ofelii. Pozowała mu dziewiętnastoletnia wówczas Elisabeth Siddal, leżąc godzinami w wannie. Poważnie się przeziębiła, a jej ojciec przedstawił malarzowi wysokie rachunki za leczenie córki.

Pomimo tego, że pejzaż i postać Ofelii malowane były oddzielnie, nie widać w obrazie żadnego "pęknięcia". Być może dlatego, że oba elementy łączy drobiazgowy realizm. Malarz znalazł w pejzażu Surrey miejsce z pochyloną wierzbą, z której Ofelia wpadła do rzeki, drobiazgowo oddał kwiaty znajdujące się w girlandzie dziewczyny i dodał kilka innych, chociażby maki. W ciągu kilku miesięcy, podczas których malowany był obraz, różne gatunki kwiatów rozkwitały i więdły, zgodnie z rytmem przyrody, stąd taka obfitość roślinności, niewystępującej jednak w tym samym czasie w naturze. Haftowana srebrem suknię dla Ofelli Millais znalazł w sklepie ze starociami i studiował jej rozmoknięte, unoszące się na wodzie fałdy. Nie była to suknia z czasów Szekspira, ale kto wie, w jakich strojach chodziła Ofelia w graniczącej z Polską Danii…?

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 24.03.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/jp

Czytaj także

Reakcje na słowa Chrystusa na fresku Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2019 11:15
W audycji "Jest taki obraz" tym razem zajmowaliśmy się religijnym arcydziełem włoskiego mistrza z epoki renesansu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Transformacja pejzażu Paula Cézanne’a

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2019 15:55
Cztery kilometry od domu Cézanne’a w Prowansji wznosiła się niezbyt wysoka góra o charakterystycznym rozległym kształcie i ściętym czubku. Malarz malował ją wielokrotnie, zachowało się ok. 60 akwarel i płócien przedstawiających Górę Świętej Wiktorii.
rozwiń zwiń