X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Johannes van Eyck. Portret pełen tajemnic

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2019 15:11
Arnolfini (o ile to Arnolfini) zostali ukazani w całej postaci, w reprezentacyjnym, bogatym wnętrzu. W audycji opowiedzieliśmy o najprawdopodobniej pierwszym portrecie mieszczańskiej pary, zrealizowanym w konwencji portretu królewskiego. Jednak nie tylko to jest w tym obrazie niezwykłe.
Audio
  • Dr Grażyna Baset o obrazie Jana van Eycka pt. "Małżeństwo Arnolfinich" (Jest taki obraz/Dwójka)
Johannes van Eyck Małżeństwo Arnolfinich (1434, National Gallery w Londynie). Fragment obrazu
Johannes van Eyck "Małżeństwo Arnolfinich" (1434, National Gallery w Londynie). Fragment obrazuFoto: Wikimedia/domena publiczna

Wnętrze i przedstawione w nim przedmioty namalowane zostały z niezwykłą pieczołowitością i mistrzostwem w naśladowaniu faktur poszczególnych materii. Futro ma właściwą gęstość i miękkość, aksamit ciężar, drewno chropowatość, a metalowy świecznik połysk. Jednak pomimo drobiazgowego realizmu, coś jest nie tak. Dlaczego postaci są tak wielkie, że wysokością dorównują łożu z baldachimem? Kim jest ukazana para i jaki moment w ich życiu został tu przedstawiony (zaślubiny, czy może powitanie gości)? Jaka jest funkcja zawieszonego w głębi pokoju lustra i co oraz kto się w nim odbija?

Pewne jest tylko jedno – obraz namalował Johannes van Eyck, znakomity mistrz niderlandzki w 1434 roku. Sygnatura artysty znajduje się na ścianie, ponad bogatą ramą wypukłego lustra.  Napis brzmi:  "Johannes van Eyck fuit hic/1434" (Johannes van Eyck był tutaj/1434), ale czy podkreślona sygnaturą obecność malarza nadaje obrazowi, jakiś szczególny sens?

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 7.04.2019

Godzina emisji: 11.00

Johannes van Eyck "Małżeństwo Arnolfinich" (1434, National Gallery w Londynie) Johannes van Eyck "Małżeństwo Arnolfinich" (1434, National Gallery w Londynie)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Futra, brokat i iluzja. Kunszt Petrusa Christusa

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2018 15:20
- Malarz ten uznawany jest za wielkiego następcę Jana van Eycka. Widać to w jego sztuce iluzji i mistrzowskiej technice olejnej – opowiadała w Dwójce historyk sztuki dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Widok Delft". Archetyp miasta idealnego

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2018 11:30
W audycji zajęliśmy się dziełem Johannesa Vermeera, jednego z największych i zarazem najbardziej tajemniczych mistrzów malarstwa holenderskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Obraz Rembrandta, którego tytuł jest całkowicie przypadkowy

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2019 14:52
Obraz pokryty patyną i starymi werniksami zdawał się być nokturnem lub sceną wieczorną. Dopiero w 1975 r., gdy Wilhelmus de Rijk rzucił się z nożem na płótno i mocno je zniszczył, przeprowadzono konserwację i odsłonięto oryginalną, jaśniejszą tonację malowidła.
rozwiń zwiń