X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Zeuksis malujący starą kobietę". Obraz o obrazie

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2019 18:53
W audycji rozmawialiśmy o dziele Holendra Aerta de Geldera, przedstawiającym jednego z największych greckich malarzy starożytności.  
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o obrazie "Zeuksis malujący starą kobietę" (Jest taki obraz/Dwójka)
Aert de Gelder Zeuksis malujący starą kobietę
Aert de Gelder "Zeuksis malujący starą kobietę"Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Zeuksis zmarł zataczając się ze śmiechu podczas malowania starej kobiety. Staruszka zamówiła u niego swój portret, prosząc, aby przedstawił ją jako Afrodytę, najpiękniejszą z bogiń. Widząc próżność starej klientki – jej pragnienie, aby zapomnieć o upływającym czasie, nieadekwatne do jej wieku stroje i przemożną chęć podobania się za wszelką cenę, malarz zaczął się tak śmiać, że aż wyzionął ducha.

Historia ta znana była nowożytnym malarzom z "Historii naturalnej" Pliniusza, powtarzało ją wielu teoretyków sztuki, a w Holandii m.in.: Carel van Mander i Samuel van Hoogstraten. Po temat Zeuksisa malującego próżną, starą kobietę sięgnął Rembrandt (obraz w Wallraf Richartz Museum w Kolonii), a także jeden z jego ostatnich uczniów Aert de Gelder (Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt). Obaj wcielili się w antycznego malarza.

Malowidło Rembrandta jest jednak skromne – bezzębny starzec pobłażliwie uśmiecha się patrząc na widza, a za nim ledwie majaczy obraz na sztaludze. Wydaje się, że Rembrandt ironizuje i śmieje się również z własnej starości. Natomiast wersja jego ucznia jest bardziej rozbudowana, narracyjna i dosadna. Aert de Gelder przedstawił się jako Zeuksis przy sztaludze, podczas pracy nad obrazem, przed nim siedzi stara, wystrojona kobieta z jabłkiem w ręku. Malarz śmieje się i puszcza oko do widza. Scena dzieje się w pracowni malarskiej, która pokazana jest ze wszystkimi, siedemnastowiecznymi akcesoriami.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadzili:  Michał Montowski i Grażyna Bastek

Data emisji: 20.10.2019

Godzina emisji: 12.45

pg/mko

.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Autoportrety Malczewskiego. Czy artysta był narcyzem?

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2019 08:00
- Nie ma w malarstwie polskim artystów, który pozostawiłby po sobie tak dużą ilość własnych wizerunków. Myślę, że to jest najważniejszy i najbardziej interesujący aspekt, który czyni Malczewskiego bardzo współczesnym - mówił w Dwójce artysta Bartek Jarmoliński. W 90. rocznicę śmierci, właśnie poprzez autoportrety, przyjrzeliśmy się dojrzałej twórczości wybitnego malarza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gustave Courbet pomiędzy żywymi i umarłymi

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2019 13:00
W audycji opowiadaliśmy o obrazie "Alegoria realna określająca siedmioletnią fazę mojego życia artystycznego" pędzla francuskiego artysty malarza.
rozwiń zwiń