Małżeństwo Arnolfinich i świat symboli

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2011 13:00
- Wedle klasycznej interpretacji tego obrazu, mamy tu do czynienia z momentem zaślubin kupca z Lukki Giovanniego di Nicolao Arnolfiniego z Giovanną Cenani. Ta wersja została podważona zaledwie parę lat temu – mówiła dr Grażyna Bastek.
Audio

Nie wiemy, dla kogo ten obraz powstał, ale wiemy kiedy. Nad lustrem widnieje sygnatura "Johannes van Eyck był tutaj – 1434". Wedle interpretacji Erwina Panofskyego obraz jest rodzajem certyfikatu zawartego małżeństwa, a każdy przedmiot przedstawiony na obrazie ma znaczenie symboliczne. Mówi o wierności małżeńskiej, czystości i obecności Boga.

- Kilka lat temu interpretacja ta załamała się, gdy zaczęto weryfikować tożsamość przedstawionych na obrazie osób. Giovanni Arnolfini ożenił się dziesięć lat później , niż powstał obraz. Co więcej, wydaje się możliwe, że postać na obrazie to Arnoldus de Fin, brugijski muzyk i śpiewak.

Gest podniesionej ręki, niczym do przysięgi małżeńskiej, też jest dziś reinterpretowany. Badania rentgenograficzne wykazały, że malarz poszukiwał odpowiedniego układu ręki. Gdyby to miał być standardowy gest przysięgi, przemalowania nie byłyby konieczne. Obecnie uważa się, ze gest mężczyzny jest gestem powitania wchodzących do komnaty osób (których odbicie widać w okrągłym lustrze za ścianą).

Wnętrze to nie sypialnia – paradne łoże jest tylko częścią reprezentacyjnego pokoju w bogatym niderlandzkim domu. Przedmioty zaś to nie symbole, lecz – po prostu jako zwykłe, rzeczywiste przedmioty, obecne w pomieszczeniu.

- Nawet zapalona świeca, która była interoretowana przez Panofskyego jako znak obecności Boga (lux Dei), dziś postrzegana jest jako przejaw ówczesnego zwyczaju zapalania świecy, gdy do domu przychodzili goście.

O obrazie i jego wpływie na malarstwo europejskie następnych stuleci opowiadała w audycji Michała Montowskiego dr Grazyna Bastek.



 

/


Zobacz więcej na temat: Grażyna Bastek van
Czytaj także

Kamień milowy w historii sztuki

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2011 22:30
Fresk Masaccia wyprzedził rozważania teoretyczne na temat perspektywy linearnej. Wskazał nową drogę malarstwa renesansowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Śladami Paula Cezanne'a: wokół Góry Św. Wiktorii (galeria)

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2011 10:00
Istnieje bardzo wiele obrazów Cezanne'a przedstawiających pewną górę, którą mógł widzieć z okolicy swego domu. Wielbiciele artysty mogą dziś udać się na wycieczkę oznakowanym szlakiem turystycznym do miejsc, z których malarz studiował ów cud natury.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Upolitycznione pośladki

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2011 11:35
W 1914 roku Mary Richardson rzuciła się na płótno Velazqueza z siekierą. Był to akt polityczny.
rozwiń zwiń